Salò tunnetaan nykyään matkailijoiden parissa viehättävänä pikkukaupunkina Garda-järven lounaisrannalla.
Salò tunnetaan nykyään matkailijoiden parissa viehättävänä pikkukaupunkina Garda-järven lounaisrannalla. Luultavasti paikallispoliitikot eivät silti ikinä anna anteeksi, että nimi nostettiin symboloimaan kaikkea muuta kuin leppoisaa italianlomaa.
Elokuvaintoilijoille sana merkitsee marxilaista näkemystä, allegoriaa äärimmäisestä harvainvallasta. Samalla se on ensimmäisiä kapitalismin sydämen, kulutusyhteiskunnan kritiikkejä. Markiisi de Saden Sodoman 120 päivää -romaanin dialogi ja tapahtumat on siirretty mitään lisäämättä fasistien joutsenlauluksi.
Salò tarjoaa feodaaliperversioita raa’immillaan, mutta se ei sinänsä liioittele fasistista ihmiskäsitystä. Elokuva eroaa exploitatiivisista kohutuotannoista taiteellisella tinkimättömyydellään ja muistuttaa vanhojen kirkkomaalausten näkymiä helvetistä.
Ohjaaja Pasolini meni pitkälle: ulosteiden syönti oli kuulemma vastalause pikaruoalle. Vastenmielinen elokuva, ei mitenkään eroottinen – ei sisällä edes pornografisia sävyjä.
Ei-anamorfinen kuva on huomattavasti tarkempi ja terävämpi kuin aiemmin helpoimmin saatavissa olleella brittien bfi-levyllä. Criterionin levystä on tullut keräilykappale sen mukaisine hintoineen, mutta sen tekninen taso ei ole kuulemma sen rapoisampi. Selkeä monoraita. Ekstroissa biografioita. (PS)