Nuoruuden musiikki edustaa voimakkaimpia muistoja keski-ikänsä ohittaneille.
Nuoruuden musiikki edustaa voimakkaimpia muistoja keski-ikänsä ohittaneille. Teho on sitä lujempi, mitä enemmän yksityinen yhdistyy yleiseen.
Olipa kerran, ei ’39, vaan vuosi 1974. Yläkerran ystävällinen karjalaismummo kuuli, että olin innokas Carl Barksin Ankka-tarinoiden ystävä ja hänen kasvattityttärensä ilmoitti armollisesti voivansa lahjoittaa hyvään kotiin pari vuosikertaa. Lehtiä hakiessani kuuntelin hänen suosikkibändiään pieneltä kannettavalta levysoittimelta. Queenin Sheer Heart Attack oli juuri ilmestynyt. Vaikka Eddie Cochran ja Chuck Berry soivat kotona, pidin kuulemastani.
Sitten vierähtikin 10 vuotta. ja Live Aidin televisiokeikkaa seuratessani ihmettelimme sitä, kuinka Queen peseei koko porukan. Aika hyvin bändiltä, joka oli vaihtanut taiteellisen hard rockinsa jalkapallohoilauksiin ja hittipoljentoihin. Queenistä tuli äärimmäinen stadionbändi.
Kuvaamansa yhtyeen tapaan Bohemian Rhapsody -elokuva on herättänyt kaksijakoisen vastaanoton. Suuri yleiso on sitä rakastanut, kun osa kriitikoista piti sitä häpemättömänä sosiaalipornona aidsiin kuolleen Freddy Mercuryn kustannuksella.
Pelkäksi Mercury-elokuvaksi tämä kuvaa mielestäni ihmeen hyvin myös koko yhtyettä ja sen musiikillista taustaa. Nykypäivän salamaleikkausten sulkutulessa voi kerrankin ihastella, että muusikoiden soittoa pystyy seuraamaan. Tästä lienee huolehtinut tuottajana häärinyt kitaristi Brian May.
Aika harvoin bändielokuvissa edes yritetään kuvata, mistä luovuus oikein kajahtaa. Bohemian Rhapsody poikkeaa edukseen.
Ainoa asia, joka jäi harmittamaan on se, ettei mukaan kelpuutettu lempibiisejäni. Rumpali Roger Taylorin säveltämä I’m in Love with my Car sentään nousee dialogiin, mutta Mercuryn Death on Two Legs ei edes sinne.
Rami Malek sai osastaan Oscarin. Sinänsä muu pääosakaarti pärjää jopa autenttisemmin. Malekin hammaskalustoa on liioitelu, eikä hän fyysisesti edes muistuta alkuperäistä. Mutta lavaesiintymisissä hänestä tulee ilmetty esikuvansa. Malek olisi voinut heittämällä tehdä perään roolin Mick Jaggerina. Hän jopa kuulosta tältä, ehkäpä osansa saa Lontoon aksentti. En tosin usko, että Jagger on näin sympaattinen henkilö kuten Malek roolissaan ja luultavasti Mercury todellisuudessakin oli.
Elokuva nousee kiitettävälle tasolle kliimaksinsa, Live Aid -kohtauksen asiosta. Siinä laulajan kohtalon tienneelle katsojalle lopulta valkenee, mistä Bohemian Rhapsody -kappaleen alitajuinen sanoma kumpuaa. Enpä muista saaneeni minkään elokuvan äärellä kymmeniin vuosiin samanlaisia kylmiä väreitä päästä varpaisiin. En sentään itkenyt kuten vaimoni ja tyttäreni kuulemma elokuvateatterissa.
4K/UHD-kuva on lämmin ja tummasävyinen. Ääniraita soi laadukkaasti. BD menettelee rinnalla kelvosti. 4K-levyn ekstroissa on vain kokonaiset Live Aid -kohtaukset (22 min.), mutta kotelosta löytyvälle BD:lle on tallennettu 58 min. dokumentit ja kolme traileria. (PS)