Rauhallisesti hengittävä tarina elämästä työläiskorttelissa verrattain tuoreen tulokkaan kengistä katsottuna.
Rauhallisesti hengittävä tarina elämästä työläiskorttelissa verrattain tuoreen tulokkaan kengistä katsottuna. Philip Seymour Hoffman on mies, joka yrittää vaivalloisesti pitää elämänsä langat käsissään ja vaimonsa tyytyväisenä vaikka lankakerä hajoaa vähitellen omaan mahdottomuuteensa. Tapahtumien käynnistimenä toimii Taksikuskin liian monta kertaa nähnyt pariskunnan poika, joka hankkii itseltään nirrin pois vaikkei isäpuolella ole varaa maksaa hautajaisia.
Mustan draaman suuntaan taittuva kertomus on omintakeisen virttynyt episodi, jonka pääosaan Hoffman on nappiosuma. Pian elokuvan Sundance-festivaaleilla järjestetyn ensi-illan jälkeen kuollut Hoffman on tässä toiminnan keskiössä miehenä, joka yrittää toimia oikein vaikkei itsekään tunnu aivan uskovan mahdollisuuksiinsa. Parrasvaloja puolestaan pitää hänen vaimonsa (Mad Men -sarjasta muistettava Christina Hendricks), joka istuu tarinan keskiössä vetelemässä lankoja tietämättä tarkalleen mitä niiden päästä löytyy.
Elokuva perustuu Pete Dexterin esikoisromaaniin (1983), josta Mad Menin Roger Sterlinginä parhaiten tunnerry John Slattery halusi tehdä ensimmäisen elokuvansa. Elokuvassa kirjailijan ääntä kantaa suorimmin Richard Jenkinsin näyttelemä lehtimies, joka kirjoittaa korttelin ihmisten lankeemuksesta proosallisin sanoin ja kyntää itse yhtä syvällä ihanteiden takana. Jenkinsin rooli jää elokuvassa jokseenkin irralliseksi, mutta sen merkitys tuntuu avautuvan wikipedian kautta kun selviää, että lehtimiehenä työskennellyt Dexter kääntyi kirjailijaksi elokuvan loppukohtausta muistuttavien tapahtumien myötä. Elokuvan loppu on siis sen innoittaneen kirjan alkusysäys, ja samalla elokuvan dynaamisin ja arvoituksellisin pala.
Aiemmin vain muutaman Mad Men -sarjan jakson ohjannut Slattery ohjaa laivaa varmoin elkein ja antaa hahmojensa hengittää. Dexter ja komea näyttelijäkaarti puolestaan pitävät huolen siitä, että nämä eivät vaikuta pakasta vedetyiltä kliseiltä. Elämänmakuista arvoituksellisuutta huokuva tarina on kiehtova ja sävy komean rouhea, mutta se onko tämä hyvä elokuva on hyvin pitkälti makuasia. Kliseiden kanssa flirttaileva ja farssimaisuudelta täpärästi välttyvä elokuva on ainakin hyvin erilainen kuvaus hyvin mielenkiintoisista ihmisistä.
Erinomainen kuva ja ääni. Lämpimän rouhein vedoin luonnehdittu miljöö maistuu elämän patinoimalta, eikä ote missään vaiheessa jää klaustrofobiseksi. Ekstroissa poistettuja kohtauksia (3 min.). (IJ)