Mukaansatempaava scifi-karkki naispuolisesta robocopista, joka taitaa dekkaroinnin kybertulevaisuudessa.
Mukaansatempaava scifi-karkki naispuolisesta robocopista (Scarlett Johansson), joka taitaa dekkaroinnin kybertulevaisuudessa.
Japanilaiseen manga-sarjakuvaan pohjautuva toimintajännäri luiskahti lippuluukulla flopiksi, mutta elokuvan reippaasta geneerisyydestä huolimatta kyse tuntuu olevan verrattain elinvoimaisesta genre-viihteestä. Kerronnan vieteri on toki vedetty huomattavan löysälle, joten virkeäksi tätä ei pääse kutsumaan, mutta seikkailun sielu toimii kuitenkin riittävän vetoavasti.
Elokuvilta Matrix ja Blade Runner paljon lainaava viihdyke onnistuu lopulta vain vaivoin raivaamaan itselleen reviirin genren merkkiteosten lomaan. Elokuvaa on aiheellisesti kritisoitu japanilaisten hahmojen miehittämisestä ulkomaisilla näyttelijöillä. Tuloksena onkin erikoinen mikstuura New Yorkia ja Tokiota, joka toimii tulevaisuuden sekoituskattilana, mutta olisi voinut toimia iskevämmin autenttisemmalla otteella. Scarlett Johanssonin suoritusta pääosassa on kehuttu, mutta tällä kertaa on vaikea välttyä ajatukselta, että moni muukin näyttelijä olisi pystynyt samaan — ja ehkä vielä parempaan.
Elokuvan ilme on asiallisen vakava, mutta myös yksittäisten hölmöilyjen virta on tasainen — kuka esimerkiksi antaisi kuulusteltavalle mahdollisuuden hirttää itsensä?
Kiitettävän hyvä kuva on kaikessa neon-hehkussaan luonteva ja miellyttävän jäsentynyt. Tulevaisuuden rosoiset hologrammit antavat tapahtumille uskottavan retron, joskin samalla pelinomaisen tunnelman. Miljöö tuntuu monin paikoin Blade Runnerin helpolta jatkumolta, mutta anti on silti virkeää ja vetoavaa. Uninen ääniraita pitää sykkeen matalalla, mutta otteen uskottavana. Ekstroissa making of (30min.) ja kaksi koostetta (22 min.). (IJ)