Mitä on muuttunut juhannuksesta 1969, kun pian neljäkymmentä vuotta on vierähtänyt?
Mitä on muuttunut juhannuksesta 1969, kun pian neljäkymmentä vuotta on vierähtänyt? Tätä on hyvä pohtia Jörn Donnerin Annaa katsellessa, vaikka ohjaus tuntuukin hieman kankealta.
Kaikkein ikävintä on Donneria kiehtonut tapa dubata nimekkäitä ruotsalaisnäyttelijöitä elokuviinsa. Harriet Andersson ei näin pökkelö ole ollut koskaan aiemmin saati jälkeen päin.
Anestesialääkäri Anna on kokenut avioliitossaan pettymyksen, kun elo teknikkomiehen kanssa ei luonnistunut. Yksinhuoltajana hän pestaa Helenan (Marja Packalén) kotiapulaiseksi mukaansa saareen tyttärensä Liisan seuraksi. Eduskunnasta pudonnut Kalle (Tapio Rautavaraa) asettuu kesänaapuriksi, ja poika Veikko (Pertti Melasniemi) vikittelee Helenaa.
Donner kuvaa vastakohtia, jotka hakevat konfliktien kautta harmoniaa: nainen/mies, vanha/nuori, työ/perhe, työn vaateet/oma tasapaino, uraihminen/työläinen, kapitalismi/kommunismi. Vastakkainasettelut eivät vuosien kuluessa ole muuttuneet muuten kuin siinä, että naiset ovat vapautuneet henkisistä kahleistaan, mutta yhä suurempi osa on samalla kohdannut urapaineen Annan tapaan.
Lapset ja nuoret ovat aina herkkiä aistimaan. Siinä suhteessa mikään ei muutu, ainakaan huonompaan suuntaan.
Saaristo elää kauneissa väreissä, ja kuvakin tuntuu odotuksia tarkemmalta. Monoääntä on syytä soittaa aika hiljaa. Ei ekstroja. (PS)