Suomalaismiehen juroa sielunmaisemaa avaava Mielensäpahoittaja-hahmo on paljon muutakin kuin pala kansakuntamme komediaperinteen jatkumossa.
Suomalaismiehen juroa sielunmaisemaa avaava Mielensäpahoittaja-hahmo on paljon muutakin kuin pala kansakuntamme komediaperinteen jatkumossa. Tuomas Kyrön slogan-viihteen sydämessä piilee vahva sisin. Menestyskirjafilmatisoinnin jatko-osa Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja ottaa kantaa suomalaisittain turhankin tuttuun helmasyntiin.
Hautajaisseremonia kerää suvun yhteen. Konflikteille alttiissa olosuhteissa sanotaan asioita, joita ei olisi pitänyt sanoa. Eikä vahingossakaan sanota, mitä pitäisi. Seremonian käsiohjelma sisältää kyräilyä, töksähtelevää dialogia sekä tahallista satuttamista.
Mummin kuoleman jälkeinen ilkeily vaikuttaa kasvuikäiseen Sofiaan. Vanhemmat hössöttävät opiskelupaikasta Princetonin arvoyliopistossa. Tyttö kaipaa omaa aikaa ja tilaa. Papan läheisyys tarjoaa tähän olosuhteet.
Sukupolvien väleihin jääneet kuilut kasvavat hallitsemattomiksi. Mieli pahoittuu sukupolvesta toiseen, onhan kasvatus ollut mitä on. Itsekkyyttä analysoidaan terävästi. Ohjaaja Tiina Lymi painottaa perheensisäisen sananvaihdon merkitystä.
Heikki Kinnunen mukautuu Antti Litjan perintöpallille mallikkaasti. Kinnusen naamanvääntöhistoriasta huolimatta, Mielensäpahoittajasta piirtyy traaginen hahmo. Jamesbondmaiseen tapaan, vaihtelu syventää roolihahmon viestiä. Tuomas Kyrön one linerit eivät järjestään istu uuden Mielensäpahoittajan suuhun. Päätavoite on saada porukka nauramaan. Teini-ikäisen kosmopoliitin, näennäisesti kaiken kokeneen Sofian roolista esitetään väkevä tulkinta. Satu Tuuli Karhu luo kankaalle monimuotoisen teinitytön, muottiin asettumatta.
Pääkaksikon pysyessä vakavan äärellä, kärjistetään sivurooleja räväkämmin. Jättämällä sketsihahmopohjaiset kohellukset pois, olisi elokuva lähempänä tärkeintä ydintä. Räikeiden hahmojen ohella musiikki toimii omituisesti elokuvan herkkää sisintä vastaan.
Pitkän viikonlopun ympärille rakennettu elokuva on saateltava kohti onnellista loppua turhan ripeästi, komedialle tunnuksenomaisesti. (VA)