Christopher Nolan kokoaa tiukan kertomuksen miehestä maailman ensimmäisen atomipommin takana.
Christopher Nolan kokoaa tiukan kertomuksen miehestä maailman ensimmäisen atomipommin takana. Elokuva ottaa geopolitiikan ja toisen maailmansodan itsestäänselvyytenä eikä pyri selittämään vempaimen takana olevaa tiedettä. Sen sijaan fokuksessa ovat Oppenheimerin ison nimen taakse kätkeytyvä mies ja tämän edesottamukset poikkeuksellisella matkallaan.
Flirttailu Amerikan kommunistien kanssa ja painiottelu varjoissa lymyävien virkamiesten kanssa luovat tässä yhtä paljon jännitteitä kuin uraauurtavan pommin pakottaminen teoriasta käytäntöön tai pommin laukaisua säätävät virtapiirit. Kokonaisuus on mahdottoman puhelias, mutta myös tiivistunnelmainen ja viiltävän komea periodihistoriikki.
Nolan jättää nyt aikajanojen kanssa kikkailemisen vähemmälle, mutta kuljettaa tarinaa hienosti useammassa aikaikkunassa ja nivoo loppuratkaisussaan kaiken alkujuureksi yhden keskustelun. Kokonaisuus on tarkkaan vedetty poliittinen draama, joka sattuu kertomaan poikkeuksellisesta tapahtumasta ihmiskunnan historiassa. Tapahtuman kuvitus on koukuttava ja sen herättämät ajatukset sopivan ristiriitaisia, kuten kaikesta päätellen mies itsekin oli.
Elokuva perustuu Kai Birdin ja Martin J. Sherwinin kirjaan "American Prometheus" (2005).
Upea kuva yhdistää toimivasti väri- ja mustavalkokuvaa kahden eri aikalinjan havainnollistamiseen. Filmille uskollisesti luotu elokuva on läpeensä elokuvamainen, periodiuskotava ja miltei mahdottoman tarkka. Kuva luotaa vuoronperään Uuden Meksikon parakkikylää, Washingtonin käytäviä ja atomien halkeamista miltei yliluonnollisen lähelle päästen ja katsojastaan kiinni pitäen. Moni elokuvan efekteistä on ilahduttavasti tehty suoraan filmille hieman hoksottomia käyttäen.
Matalalta, mutta väkevästi vääntävä ääniraita luo vaivatta läsnäolon tuntua. Automit ritisevät, aavikkotuuli puhaltaa ja dialogi leikkaa armotta asian ytimeen. Dialogivetoinen ääniraita ei onneksi kärsi meluisten IMAX-filmikameroiden aiheuttamasta jälkiäänitystarpeesta, sillä nyt dialogipitoisimmat kohtaukset on kuvattu erillisellä 65mm kalustolla. Äänimaailma on tiukka ja tunnelmallinen, joskin pitää räväyttävimmät impulsinsa kurissa muulloin kuin pommien räjähdellessä.
Kolmen levyn laitos sisältää elokuvan 4K- ja HD-versiot omilla levyillään, sekä näiden lisäksi kolmannen ekstroille pyhitetyn levyn. Ekstrojen pääantia edustavat vakuuttavan perusteelliset dokumentit elokuvan synnystä (72 min.) ja todellisesta Oppenheimerista (87 min.). Näiden lisäksi mukana on fyysikoiden kyselytunti (36 min.), kooste 65mm mustavalkokuvan aikaansaamisesta (8 min.) sekä teaseri, kolme traileria ja yksi pidempi katsaus elokuvan tarinaan (5 min.). (IJ)