Media elää kärsimyksestä.
Media elää kärsimyksestä. Oli tapauksessa sitten luonnonkatastrofi, joukkomurha tai auto-onnettomuus. Toisen ihmisen kivulla mässäileminen on osoittautunut parhaaksi keinoksi myydä uutislähetyksiä. Kärsimys kiinnostaa.
Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) rakastaa työntekoa. Edes pienet rimanalitukset eivät tuota ongelmaa tälle kaverille, homma voi olla myös rikollisella sektorilla. Palkkatyön löytäminen kouluttamattomana pikkurikollisena ei ole helppoa, edes harjoittelupaikkaa ei tunnu löytyvän.
Sattumalta Lou päätyy todistamaan auto-onnettomuutta ja sitä kuvaavia uutispartioita. Lou innostuu alan tarjoamista mahdollisuuksista välittömästi. Nopeana oppijana hän omaksuu hetkessä alan vaatimat kyvyt, pelaten omat korttinsa fiksusti alusta alkaen. Rikospaikoilla toimitaan häikäilemättömästi. Ammatillisuuden rajoja koetteleva suhde television uutistuottajaan (Rene Russo) rakennetaan niin, että palkkaneuvotteluissa puhuu lopulta vain toinen.
Päällisin puolin tarkasteltuna Dan Gilroyn kirjoittama ja ohjaama Nightcrawler on mustaa komediaa puhtaimmillaan. Siihen on kuitenkin piilotettu sisään paljon muutakin. Nightcrawler on kirkasnäköinen, Amerikka-kriittinen näkökulma, syyttävä sormenosoitus median sensaatiohakuisuudelle ja moraalittomuudelle. Samaan aikaan se on herättelevä keskustelunavaus maailmanlaajuisen työllistymisongelman puolesta. Maailmassamme moni ajautuu henkensä pitimiksi tekemään mitä kummallisimpia uravalintoja. Loun apulaisena työskentelevä Rick (Riz Ahmed) on malliesimerkki ilman työsopimuksia ahertavasta maahanmuuttajasta, jota käytetään ylemmän tahon toimesta armotta hyväksi. Elokuva jättää paljon katsojan valinnan varaan, läheskään kaikkea ei selitetä. Olematta kuitenkaan tahallisen monimutkainen, on käsikirjoitus puhdas kultakimpale.
Jake Gyllenhaal on Hollywoodin mielenkiintoisimpia näyttelijöitä. Tämä nykyajan supertähti uskaltaa tarttua rohkeisiin elokuviin ja rooleihin. Lopulta se erottakoon suurimmat. Uudessa Nightcrawler-elokuvassaan Gyllenhaal on saanut esitettäväkseen roolin, joka saattaisi tuoda miehelle ensimmäisen pääosaehdokkuuden kevään Isossa Gaalassa. Sivuosaehdokkuus tuli jo vuonna 2006 Brokeback Mountainista. Gyllenhaal on moni-ilmeinen, pakkomielteisen pelottava yhden aatteen mies. Hänen reaktionsa ovat kylmän viileitä, narsistisen hymyn taakse piiloutuu katsojalle täysin vieras ihmislajike. Käsikirjoittajana ja Rene Russon aviomiehenä tunnetumpi Dan Gilroy istahtaa ensimmäistä kertaa ohjaajanpallille. Tämäkin on antanut Gyllenhaalille varmasti vapaammat kädet rakennella omaa päämääräänsä.
Night Visionsissa ensiesityksensä saanut rytmikäs elokuva tulee yleiseen levitykseen saman tien, lokakuun viimeisenä päivänä. (VA)