Tämä fiktiivinen riffi Wolfgang Amadeus Mozartin elämästä on nimetty useille parhaimpien elokuvien listoille.
Tämä fiktiivinen riffi Wolfgang Amadeus Mozartin elämästä on nimetty useille parhaimpien elokuvien listoille. Soraäänet ovat jääneet vähäisiksi. Komeasti lavastattu, puvustettu ja kertomuksenakin mahtipontisesti mitoitettu elokuva on ikävä kyllä puhdasta fiktiota.
Miksi vaivautua tekemään näin taidokkaasti viimeistelty satu, jonka hahmoilla on yhteyttä tosielämään vain nimensä ja ammattinsa verran? Minusta olisi suotavaa, että historialliseksi kertomukseksi puettu elokuva pyrkisi noudattamaan tosipohjaansa mahdollisimman tiiviisti. Jos tähän ei kyetä niin hupailun voisi rakentaa myös nimien osalta uusiksi.
Ei kuitenkaan olla tylsiä, sillä joskus on lupa laskea luikuria. Tosipohjan täydellinen puute sivuuttaen kyseessä on hauska trippi. Säveltäjä sukeltaa syvälle eikä ymmärrä miksi nerokkaat työt jäävät tusahduksiksi Wienin hienostopiireissä. Teiniklopin tapaan käyttäytyvä maestro on hilpeä keskushahmo, jonka peruukissa ei turha historian tomu pysy. Varjoissa vaaniva vastustaja punoo juontaan yhtä aikaa kohdettaan varauksetta ihaillen ja tätä pohjattomasti vihaten. Jopa Jumala saa astua syrjään kun ego kärähtää.
Tämä on elokuvan puitteisiin taidokkaasti istutettu ooppera, komedia, farssi ja vakavailmeinen soidintanssi. Napit vastakkain asetettujen säveltäjien edesottamuksia on viihdyttävää seurata, mutta tosipohjan puute pudottaa tämän samaan kastiin "Nuori Einstein" -tapaisten viihdykkeiden kanssa — ei viihdyttävyydessä, mutta olemassaolon oikeutuksessa.
Elokuva perustuu Peter Shafferin näytelmään.
Teknisesti komea kuosi. Krumeluuri, perukit ja syrjäkujien patina välittyvät kaikki teatterilavasteiden uskottavuudella. Kaikki maistuu artesaanin luomalta enemmän kuin tosielämältä, mutta elokuvan aihepiiri huomioiden tämä on pelkästään osuvaa.
Mozartia paljon hyödyntävä ääniraita lienee lopulta se suurin oikeutus miehen nimen käyttämiseen elokuvan nimessä. Tämä kaikki soi puhtaasti ja tyylikkäästi. Anti on hivenen ikääntynyttä, mutta dialogiaan myöten kaikin puolin hallittua.
Ekstr oissa ohjaajan ja käsikirjoittaja/näytelmäkirjailija Peter Shafferin kommenttiraita, making of (61 min.) ja traileri. (IJ)