Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Täällä Pohjantähden alla

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2009Kesto: 193 minuuttia
Julkaisija: Disney 
  
 
Ikäraja:
(13)
Kielletty alle 12-vuotiailta. Ennen vuoden 2012 ikäraja­merkintä­uudistusta tämän julkaisun ikäraja oli 13 vuotta.
VET: A-60816  

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Disney) ellei toisin mainita.

Elokuva

Vä­ki­vah­va näyt­te­lijä Ilk­ka Koi­vu­la Ak­se­li Kos­ke­la­na ta­kaa, että mam­mut­ti­mai­sen, yli kol­men tun­nin Poh­jantäh­den jak­saa kat­soa yh­tenä pitkänä is­tun­to­na.

Vä­ki­vah­va näyt­te­lijä Ilk­ka Koi­vu­la Ak­se­li Kos­ke­la­na ta­kaa, että mam­mut­ti­mai­sen, yli kol­men tun­nin Poh­jantäh­den jak­saa kat­soa yh­tenä pitkänä is­tun­to­na. Oh­jaa­ja-kä­si­kir­joit­ta­ja Ti­mo Koi­vu­sa­lon näppäräs­ti liik­ku­va fil­mi tar­joi­lee al­ku­teok­sen ta­ri­nas­ta hel­pos­ti nieltä­viä hauk­ku­pa­lo­ja. Eri asia on, tar­koit­ti­ko Väinö Lin­na suu­ren ker­to­muk­sen­sa näin ke­veäk­si, viih­dyttäväk­si ja su­ju­vak­si.
Ed­vin Lai­neen ta­voin Koi­vu­sa­lo tii­vistää elo­ku­van­sa en­simmäi­seen osaan Lin­nan tri­lo­gian kak­si en­simmäistä ro­maa­nia. Täällä Poh­jantäh­den al­la I kat­taa Pen­tin­kul­man ta­pah­tu­mat vuo­si­na 1884-1919 torp­pa­ri­kau­del­ta työväestön ja suo­ma­lai­suu­saat­teen nou­suun sekä sisäl­lis­so­dan jäl­ki­sel­vit­te­lyi­hin. Tun­tei­ta lii­kut­ta­vat tee­mat esi­tellään rik­kai­den hen­kilö­ku­vien kaut­ta. Lin­nan kir­jo­jen si­vuil­ta nou­se­vien, omaää­nis­ten hah­mo­jen pa­ris­sa ei tu­le ikävä. Elo­ku­van ja teat­te­ri­pe­rin­teen kaut­ta ne tun­tu­vat tu­tuil­ta kuin Ka­le­va­lan, Seit­semän vel­jek­sen tai Tun­te­mat­to­man so­ti­laan ajat­to­mat pe­ru­sih­mi­set — riip­pu­mat­ta siitä, on­ko al­ku­teok­seen tu­tus­tu­nut.
En ole lu­ke­nut Poh­jantäh­teä. En voi sa­noa, aut­tai­si­ko lu­ke­mi­nen fil­min omak­su­mis­ta. Vai ko­ros­tui­si­vat­ko puut­teet? Ku­vi­te­tuk­si Klas­si­kok­si ni­mi­tet­tiin jo Lai­neen­kin ver­sio­ta. Sa­ma pä­tee Koi­vu­sa­loon. Tul­kin­taa fil­missä ei näyttäi­si ole­van. Oh­jaa­ja-kä­si­kir­joit­ta­ja kun­nioit­taa Lin­nan ta­ri­naa, herättää sen koh­tia hen­kiin mai­nion, jos­kin pai­koin ali­työl­lis­te­tyn näyt­te­lijä­kaar­tin run­sain voi­ma­va­roin. Mut­ta tao­tuk­si ei tu­le ko­ko­nai­suut­ta, jo­ka oli­si muu­ta kuin peräkkäis­ten, tai­ta­vas­ti va­lais­tu­jen ja Pert­ti Mu­ta­sen kau­niis­ti ku­vaa­mien koh­taus­ten tois­tei­nen jat­ku­mo.
Lai­neen Poh­jantäh­den bud­jet­ti oli 2,6 mil­joo­naa mark­kaa. Koi­vu­sa­lol­la on sa­mat nu­me­rot, mut­ta eu­roi­na. Fil­mi näyttää ku­va­kir­ja­mai­sen siis­tiltä. Tais­te­lu­koh­tauk­sis­sa tun­tuu suo­ma­lai­sek­si ison­kin bud­je­tin ra­jal­li­suus, tai te­kijän nä­ke­myk­sen puu­te. Kärhämät ovat sa­man­kal­tai­sia. Oh­jaa­jan pitäi­si dra­ma­ti­soi­da ta­pah­tu­mat kiin­teik­si osik­si elo­ku­vaa, näyttää kat­so­jal­le suun­taa, kaaok­ses­ta­kin. Jouk­ko­jen lii­kettä on han­ka­la hah­mot­taa.
Lo­pus­sa jän­te­vyys lisään­tyy. Hen­na­lan van­ki­lei­rissä on synkkää pai­noa ja fil­mil­li­syyttä. Pu­nais­ten te­loi­tus­ten ko­neel­li­ses­sa kyl­myy­dessä iho­kar­vat nou­se­vat, kun jul­muus het­kel­li­ses­ti ta­voit­taa lä­hes Andr­zej Waj­dan tuo­reen Ka­tyn-e­lo­ku­van ty­lyy­den.
Nai­set ko­hoa­vat tär­keik­si toi­mi­joik­si, hyvässä kuin pa­has­sa. Kos­ke­lan Al­ma­na Rit­va Ja­lo­nen jää mie­leen läm­pimänä ja ar­vok­kaa­na. Jon­na Jär­ne­felt pap­pi­lan rou­va­na on räätä­li Hal­meen ta­voin ris­ti­rii­tai­nen hah­mo. El­len on myös uu­den ai­rut, mut­ta tah­too ylei­sen hyvän ohel­la it­sel­leen­kin, mui­den kus­tan­nuk­sel­la. Ele­na Lee­ve sykäh­dyttää eloi­sas­ti Lin­nan nuo­rel­le nei­dol­le ra­ken­ta­mal­la ro­mant­ti­sel­la ”­nai­sen lo­gii­kal­la”. Sik­si kai nuo­rem­man Kos­ke­lan mor­sia­men koh­ta­lo niin raas­taa.
Mies­ten bra­vuu­rit ovat tut­tu­ja jo Lai­neen ver­sion ki­veen ha­ka­tuis­ta tul­kin­nois­ta. Heik­ki Nou­siai­nen kel­paa Hal­mee­na Ka­le­vi Kah­ran mes­ta­ril­li­sen suo­ri­tuk­sen rin­nal­la. Pu­nais­ten ja val­kois­ten vä­ki­val­ta vievät haak­si­rik­koon van­han räätä­lin so­sia­lis­ti­sen ja teo­so­fi­sen idea­lis­min. Mut­ta Hal­meen yh­teis­kun­nal­li­sen ja hen­ki­sen kas­vun ke­hittä­mi­sen aja­tus jäävät Koi­vu­sa­lon­kin elo­ku­vas­sa elämään teok­sen kes­kei­senä sa­no­ma­na, kuin se ku­kis­tu­ma­ton aa­ve, jos­ta räätä­li pu­huu.
Es­ko Roi­ne, Ju­ha­ni Nie­melä ja Ris­to Tuo­ri­la luon­neh­ti­vat her­kul­li­sin, pi­rul­li­sin ja hy­vin in­hi­mil­li­sin ää­nen­pai­noin Poh­jantäh­den ja Pen­tin­kul­man mies­kaar­tin ai­voi­tuk­sia.
Koi­vu­sa­lon fil­min suu­rin an­sio on sen rak­kaus Ilk­ka Koi­vu­lan fil­maat­tis­ta naa­mavärk­kiä koh­taan. Koi­vu­la on ko­va­kas­vo­na Å­ke Lind­ma­nin mant­te­lin­pe­rijä, myös juu­re­va ja vah­va­tun­tei­nen pe­rus­mies. Ilk­ka Jär­vi-La­tu­rin eri­no­mai­ses­ta elo­ku­vas­ta Ko­tia päin (1989) läh­tien Koi­vu­la ei ole vir­he­liik­kei­siin sor­tu­nut. Vir­heen ovat teh­neet oh­jaa­jat, jot­ka eivät ole ä­lyn­neet Koi­vu­laa enemmän käyttää isois­sa roo­leis­sa. Näyt­te­lijä te­kee Kos­ke­las­ta mah­dol­li­sen ja to­den. Koi­vu­lan muu­tos van­ki­lei­rillä osoit­taa, että hän on täy­del­li­nen elo­ku­vanäyt­te­lijä, inst­ru­ment­ti ker­ron­nan sisäi­sen to­del­li­suu­den hah­mot­ta­mi­ses­sa ul­koi­sen avul­la.
Poh­jantäh­dessä on hy­viä sat­tu­mia, mut­ta lii­kaa pos­ti­kort­ti-Suo­mea ja no­peaa tyy­pit­te­lyä. Tii­vis­tyk­sessä raot on til­kit­ty ha­ta­ras­ti. Ko­meat­kin ku­vat put­kah­ta­vat tv-sar­ja­mai­ses­ti tyhjän pääl­le il­man lu­jaa yh­teyttä, vank­kaa taus­taa, fil­mil­li­sen muo­don pe­rus­taa. Koi­vu­sa­lo ei pys­ty sii­hen klas­si­kon uus­tul­kin­taan, jos­sa Rau­ni Moll­berg on­nis­tui Tun­te­mat­to­mal­laan.
Poh­jantäh­ti on epäe­lo­ku­val­li­nen, mut­ta ei sel­lai­nen ka­tast­ro­fi, mitä odo­tet­tiin. Tai joil­lain ta­hoil­la ehkä toi­vot­tiin­kin. (HB)
21/12/2009
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy