Buenos Airesiin rantautunut pikkuhuijari saa elämänsä mahdollisuuden salakasinoa pyörittävältä pohaltalta, mutta huomaa sekä aiemman elämänsä että suuren maailman intressien uhkaavan onneaan.
Buenos Airesiin rantautunut pikkuhuijari (Glenn Ford) saa elämänsä mahdollisuuden salakasinoa pyörittävältä pohaltalta, mutta huomaa sekä aiemman elämänsä että suuren maailman intressien uhkaavan onneaan. Tapahtumien keskipistettä hallitsee tulenarka yökerholaulaja Gilda (Rita Hayworth), jolla on melkoinen menneisyys ja kyseenalainen tulevaisuus tarinan miesten kanssa.
Klasikkostatuksesta nauttiva sutjakka noir draama on kuin kaksoisnäytös, jossa ensin pyöritetään hämäräbisnestä ja sitten koetellaan synkille vesille vinksahtaneen romanssin rajoja. Vihan ja rakkauden välillä palloileva tarina luo elämää suurempaa teatteria tavalla, jonka menneiden vuosien Hollywood osasi parhaiten. Risteävistä, mutta lopulta yhteen nivotuista intresseistä syntyy kiusoittelvan arvoituksellinen keitos. Nykykatsannosta meno vaikuttaa hivenen helpolta ja mutkattoman kuvituksensa ansiosta ajoittain jopa koomiselta, mutta seikkailu on viihdyttävä ja omaperäinen.
Ikäisekseen erinomainen kuva pitää mustan ja valkoisen puhtaana ja harmaasävyt näiden välillä tyylikkäinä. Roskaa ei käytännössä esiinny ja jälki on kaikin puolin vakaata, joten pienen ajoittaisen pehmeyden antaa helposti anteeksi. Ääniraitaa ei yllättäen ole taltioitu häviöttömässä muodossa, mutta nytkin anti on dialogiltaan puhdasta ja musiikiltaan soljuvaa. Toisinaan kohina nostaa päätään taustalla, mutta tätä ei juurikaan huomaa. Ekstroissa Martin Scorsesen ja Baz Luhrmannin mietteitä elokuvasta (16 min.). (IJ)