Kun Stanley Kubrickin Full Metal Jacket ilmestyi Suomen teattereihin syksyllä 1987, arvostelin elokuvan Oulun Sanomiin ja hankin Gustav Hasfordin samannimisen romaanin.
Kun Stanley Kubrickin Full Metal Jacket ilmestyi Suomen teattereihin syksyllä 1987, arvostelin elokuvan Oulun Sanomiin ja hankin Gustav Hasfordin samannimisen romaanin. En kuitenkaan muista, että kukaan kriitikko olisi ihmetellyt, kuinka paljon Kubrickin teos muistutti kymmenen vuotta aiemman ilmestynyttä Sidney J. Furien sotaelokuvaa.
Kaiken huipuksi Kubrickille keskeinen hahmo eli Lee Ermey toisti roolinsa miltei yksi yhteen molemmissa ollen aavistuksen inhimillisempi ja realistisempi hahmo nyt Future Filmin julkaisemassa tärkeässä elokuvassa.
Ilmestyskirjan soturit on erinomainen sotaelokuva, käänteentekevä ja liioittelemattoman mutkaton teos, jonka tehoa lisäävät erinomaiset, perin kokemattoman näyttelijäkunnan suoritukset.
Tämä ei ehkä vielä mikään hullun sodan tilinpäätös, mutta vähintäänkin väliraportti. Elokuvantekijät ja ennen kaikkea rahahnoja aukoneet tuottajat uskaltautuivat Vietnam-aiheisiin projekteihin. Aiemminhan se oli mahdotonta, vaikka sota päättyi jo 1972. Toinen juttu on se, millainen leegio varusmieskoulutusaiheisia elokuvia tästä seurasi.
Ilmestyskirjan soturit viittaa nimellään Francis Coppolan suurtuotantoon, mutta se on täysin levittäjän mielikuvamainontaa. Joka tapauksessa tämä elokuva vaikutti kaikkiin seuraajiinsa Kauriinmetsästäjistä ja Platoonista lähtien.
Lainojen bongailu ei estä nauttimasta tästä pioneerisaavutuksesta, mutta onhan se selvä, että hymähdyksiltä ei voi välttyä. Jopa John Hustonin Pako voittoon (1981) otti tästä jalkapalloaiheen omakseen.
Keskitason kuva ja ääni. Ei ekstroja. (PS)