Tulevaisuudessa vampyyrien ja ihmiskunnan ikiaikainen taistelu julistetaan päättyneeksi kun ryhmä papeiksi nimettyjä uskonsotilaita onnistuu ottamaan niskalenkin yön lapsista.
Tulevaisuudessa vampyyrien ja ihmiskunnan ikiaikainen taistelu julistetaan päättyneeksi kun ryhmä papeiksi nimettyjä uskonsotilaita onnistuu ottamaan niskalenkin yön lapsista. Voiton jälkeen jäljellä olevat vampyyrit sullotaan erämaan reservaatteihin ja ihmiset asettuvat kirkon johtamiin megakaupunkeihin. Entiset sotasankarit eivät tosin sovi kirkon rauhan ajan valtasuunnitelmiin, joten näistä tulee yhteiskunnan hylkiöitä — kunnes syrjäisessä aavikkokylässä alkaa taas tapahtua.
Komea retrofuturistinen tieteisjännäri yhdistelee maukkaasti lännentaruja ja uskonsotia luoden jännittävän tuoreen genreseikkailun. Erityisesti elokuvan alkupuolisko toimii upean tehokkaasti avatessaan omaleimaista uskonnon sävyttämää maailmaansa ja arvoituksellista juontaan säästeliään vähäsanaisesti. Kuvastossa on paljon Blade Runneria ja Judge Dreddiä, hieman myös Aliensia, mutta yhdistelmä on lainoista huolimatta kiehtova. Elokuvan loppua kohden tomuinen aavikko ja geneerinen mättö tuntuvat kuitenkin syövän harmillisen suuren palan elokuvasta, jolloin rikkaan vyyhdin mahdollisuudet tulevat vain osittain hyödynnetyksi. Lopputuloksena on sulava toimintaseikkailu, jossa kuitenkin olisi ollut rahkeita enempäänkin.
Saman ohjaajan ja niin ikään Paul Bettanyn tähdittämän "Legion"-elokuvan jälkeen tämä tuntuu osittain vanhan teeman iteraatiolta, jossa zombien tilalla ovat vampyyrit ja langenneen enkelin tilalla kirkon yhteydestä erotettu pappi. Parannus näiden kahden elokuvan välillä on kuitenkin niin merkittävä että miesten soisi yrittävän vielä kolmannenkin kerran.
3D vaikutelma on geometrisesti virheetön. Väreissä on välillä hieman metallimaisuutta ja kohinaa varsinkin ihon kohdalla. Fokuksessa olevan kentän syvyyttä on käytetty usein tehostamaan näyttämön syvyyttä, jolloin katse saattaa välillä kohdistua väärin, mikä jonkinverran rasittaa silmiä. Efektiä on kuitenkin useimmiten käytetty sumentamaan kuvaa vain maltillisesti, mikä lieventää huomattavasti tätä ongelmaa. Maisemaotokset esitetään useimmiten täysin terävänänä, mikä tuottaa hieman kerroksellisen ja sarjakuvamaisen vaikutelman. Tämä toisaalta sopii hyvin elokuvan tyyliin. Syvyysvaikutelma on poikkeuksetta varsin vakuuttava. Elokuvan yleisen tummuuden vuoksi vaikutelma tilasta tuntuu enimmäkseen ruudun tasosta syvyyssuuntaan, mutta osan aikaa tapahtumia ja varsinkin pienempiä objekteja on sijoitettu myös vahvasti etualalle. Välillä esiintyviä tummia partikkeleita on tosin varsin vaikea havaita aivan etualalla. Tekstitys on sijoitettu vain hieman ruudun tason etupuolelle, mutta välillä se vaikuttaa siirtyvän hieman lähemmäksi 3D:n mukana. Ääniraita on samaa sarjaa perusversion kanssa.
Ekstroissa ohjaajan, käsikirjoittaja Cory Feldmanin ja tähtien Paul Bettany ja Magge Q hyvä puhelias kommenttiraita, nettipohjainen triviaraita, making of -pätkiä tarjoileva hajanainen kuvakuvassa-raita, poistettuja kohtauksia (SD 13 min.) ja koosteet tarinan maailman luomisesta (HD 13 min) ja aseista (HD 11 min). Näiden 2D-versiosta tuttujen ekstrojen lisäksi 3D-versiolta löytyy vielä interaktiivinen 360-asteen esittely aseista ja ajoneuvoista. (IJ/EV)