Sir Terence Rattigan oli Englannin menestyneimpiä näytelmäkirjailijoita.
Sir Terence Rattigan (1911-1977) oli Englannin menestyneimpiä näytelmäkirjailijoita. 50-luvun lopulla ”nuorten vihaisten miesten” työläiskuvausten brittidraama syrjäytti Rattiganin pienimuotoiset, ylempää luokkaa käsitelleet näytelmät. Viime vuosikymmeninä maine on palautunut. Monet Rattiganin tunnetuimmista teoksista on sovitettu myös elokuviksi, kuten Miehen varjo (The Browning Version), Winslow’n kunnia (The Winslow boy) ja Eri pöydissä (Separate Tables).
Rattiganin 50-luvun tekstistä mukailtu Syvänsininen meri on Terence Daviesin ensimmäinen fiktio vuosikymmeneen. Kirjaimellinen käännös Syvä, sininen meri, olisi oikeampi. Päähenkilö Hester (Rachel Weisz) joutuu valikoimaan kahdesta pahasta: ”between the devil and the deep blue sea”. Hester kaipaa jotain muuta kuin mitä avioliitto hillityn tuomarismiehen, Sir William Collyerin kanssa (Simon Russell Beale) pystyy tarjoamaan.
Sodasta palaava lentäjä Freddie (Tom Hiddleston) herättää Lady Collyerin uinuvat tunteet. Mutta mies on sotakokemusten traumatisoima. Freddie on levoton eikä löydä paikkaansa rauhan ajan työelämässä. Suhde joutuu kriisiin, kun luonteet ovat erilaisia. Sir Williamilla oli tarjottavana vain Shakespearen sonetteja. Freddien kanssa fyysinen yhteys toimii, mutta Hester ei löydä hänestä henkistä kumppania.
Peribrittiläiseen tapaan Sir Williamin äiti pitää ”varovaista innokkuutta” parempana kuin riskialtista intohimoa. Freddien Hesterille tarjoama ruumiillinen rakkaus on Williamista jotain ”primitiivistä”. Hesterille se on luonnonmukaista. Näyttelijät tavoittavat sanavalintojen vivahteet äänenpainoissa ja katseissa. Sekä Weisz, Hiddleston että Beale ovat suurenmoisia.
Britannian ”parhaaksi eläväksi ohjaajaksi” mainittu Davies, 65, valloitti aikanaan Sodankylässä itseironisella huumorillaan sekä säveltaiteen ja runouden tuntemuksellaan. Davies herättää menneen väkevään eloon ja musiikki on aina tärkeä osatekijä. Juoneen ei niinkään satsata, vaan sisäiseen tapahtumiseen. Jokainen hetki on merkityksellinen, täynnä värisevää tunnetta.
Ohjaaja on henkilöilleen armollinen. Tasa-arvoinen näkemys kohtelee kaikkia yksilöitä arvokkaina ja osoittaa heillä olevan syynsä. Ann Mitchellin esittämä vuokraemäntä, joka ”ei kannata eikä tuomitse” Hesterin käytöstä, näyttää oman elämänläheisen esimerkkinsä rakkaudesta, jossa pestään sairaan puolison lakanat ja säilytetään elämän arvokkuus.
Seksikohtaukseenkin Davies löytää yllättäen jotain uutta. Weiszin ja Hiddlestonin vartalot eivät kiinnitä huomiota kimmoisuudellaan tai amerikkalaismallisella rusketuksella. Englannin vähäinen aurinko, valolta suojaavat raskaat verhot ja säännöstelynalainen ravinto ovat tehneet ihmisistä kalpeita. Parin yhteen kietoutuva valkoinen iho korostaa inhimillisyyttä ja samalla suhteen herkkää haavoittuvuutta.
Pysäyttävin laulukohtaus – sekä katsojalle että epätoivoiselle Hesterille – on maanalaisen asemalla välähtävä muisto pommituksesta. Suojaan juossut väki, herrat ja työläiset yhdessä, laulaa irlantilaista kansansävelmää aaveena kulkevasta Molly Malonesta. Hester samaistuu laulun Mollyyn. Rakkaus ja elämä tekevät ihmisistä vaeltavia aaveita, mutta jotain kaunista siitäkin voi löytää.
Alykkäässä ja tunteikkaassa elokuvassa on fiksua huumoria. Taidemuseoon mennään katsomaan impressionisteja ”monen Monet’sta syystä”. Kerronta käynnistyy itsemurhayrityksellä, mutta synkkä filmi ei ole. Hahmoissa on sitkeyttä niiden kamppaillessa vähien valinnanmahdollisuuksien keskellä. – Kaikki ei sentään ole kortilla, toteaa Freddie suudellessaan Hesteriä. Ero ei ole loppu, vaan mahdollisuus uuteen kullekin osapuolelle.
Syvänsinisen meren päätös on niin lähellä Happy Endiä kuin Terence Daviesin filmissä on mahdollista. Romanttinen elokuva ei ehkä ole kyseessä, mutta kylläkin hyvin tarkka näkemys rakkaudesta. Katsoja voi suhtautua joko varovaisesti tai intohimoisesti. (HB)