Marxilainen näkemys, allegoria äärimmäisestä harvainvallasta ja samalla ensimmäisiä kapitalismin sydämen, kulutusyhteiskunnan kritiikkejä.
Marxilainen näkemys, allegoria äärimmäisestä harvainvallasta ja samalla ensimmäisiä kapitalismin sydämen, kulutusyhteiskunnan kritiikkejä. De Saden Sodoman 120 päivää -romaanin dialogi ja tapahtumat on siirretty mitään lisäämättä fasistien joutsenlauluksi. Feodaaliperversioita raa’immillaan, mutta elokuva ei liioittele fasistista ihmiskäsitystä.
Eroaa exploitatiivisista kohuelokuvista taiteellisella tinkimättömyydellään ja muistuttaa vanhojen kirkkomaalausten näkymiä helvetistä.
Pasolini meni pitkälle: ulosteiden syönti oli kuulemma vastalause pikaruoalle. Vastenmielinen elokuva, ei mitenkään eroottinen – ei sisällä edes pornografisia sävyjä. Garda-järvellä leppoisaa lomaa viettäneet suomalaiset haukkovat henkeään tämän nähtyään.
Ei-anamorfinen kuva on huomattavasti tarkempi ja terävämpi kuin aiemmin helpoimmin saatavissa olleella brittien bfi-levyllä. Criterionin levystä on tullut keräilykappale sen mukaisine hintoineen, mutta sen tekninen taso ei ole kuulemma rapoisampi. Selkeä monoraita. Ekstroissa biografioita. (PS)