Presidenttiehdokas osaa kääntää massojen magneettikentät edukseen, mutta viimeisin uskottomuusskandaali uhkaa pistää jopa urapoliitikon taidot koetukselle.
Presidenttiehdokas (Hugh Jackman) osaa kääntää massojen magneettikentät edukseen, mutta viimeisin uskottomuusskandaali uhkaa pistää jopa urapoliitikon taidot koetukselle. Meanderoiva eepos jää sameaksi poliittiseksi keitokseksi, joka kalpenee todellisuuden rinnalla eikä nappaa mukaan tarinansa pauloihin.
Kliseiseltä fiktiolta vaikuttava elokuva perustuu Gary Hartin tositarinaan. Elokuva tuntuu sanovan, että vastaavia skandaaleita on tapahtunut maailman sivu, mutta juuri tästä ajan hetkestä lähtien poliitikot alkoivat jäädä niistä kiinni. Hart saa tässä ehkä Kennedyn sulavuuden ja Lyndon Johnsonin välittömyyden, mutta ei näiden suojakilpeä. Kommentaari median roolista ja avioliiton haasteista on paikoin eleganttia ja toisinaan silmiinpistävän päälleliimattua. Samaan aikaan kukaan ei tunnu uskovan miehen muuttuvan tai olevan edes pahoillaan tapahtuneesta, joten trilleriksi pyrkivä taival jää saippuadraaman tasolle. Jason Reitmanilta (mm. Up in the Air, Juno, Thank You for Smoking) tämä on harmillisen vanuttunut, selittelevä ja yksioikoinen draama.
Reitmanin mekaanisen osaavasti luotsaama elokuva uhkuu nimekkäällä näyttelijäkaartilla, mutta tarina jää täysin tavanomaiseksi ja kerronta siten tasapaksuksi. Reitman taitaa kyllä rauhallisen löntystelyn kampanjapolulla mielenkiintoa ylläpitäen, mutta erityisesti yhteenotoissa median kanssa jää kaipaamaan vaikkapa Aaron Sorkinin terävämpää iskua.
Asiallinen periodikuva luo vähin elein vaikutelmaa 80-luvun lopusta. Vakaa jälki on väritoistoltaan jäsnetynyttä, miellyttävän jäsentynyttä ja aina vakaata. Seesteinen ääniraita ei riko desibelirajoja edes Jackmanin suuttuessa. Anti jää kuivakan mekaaniseksi.
Ekstroissa kommenttiraita, making of (16 min.) ja poistettuja kohtauksia. (IJ)