Jason Statham ei ole enää erikoiskeikkojen autokuski Frank Martin, vaan osa on siirtynyt Ed Skreinille.
Jason Statham ei ole enää erikoiskeikkojen autokuski Frank Martin, vaan osa on siirtynyt Ed Skreinille. Edeltäjänsä sympaattisuutta hän ei edes yritä tavoitella, mutta suoritus on kuitenkin suhteellisen uskottava.
Kolmas jatko-osa on jo kyseessä. Kun tarkastin asian, huomasin antaneeni kolmelle edeltäjälle kolme tähteä, eikä tälläkään kertaa ole tarvetta muuttaa asiaa. Kohtuullista viihdettä on siten tarjolla.
Transporterin eduksi voi lukea myös sen, ettei se aiheuta Audi-näppylöitä.
On perin kumma, kuinka automerkkien mielikuvat muodostuvat. Muistan kuinka jo pienenä poikana näitä aluksi Auto Unionin –nimellä kulkeneita ajopelejä arvostettiin. Vankka saksalaisen työkalun leima sai lisähohtoa 1980-luvun Quattro-nelivedon siivittämänä. Audi 100 oli tavoiteltu iso auto, ja pienempi versio 80 järkevä ostos, jos rahaa riitti. Harvalla riitti. Sitten mielikuva kieroutui joltisenkin. Yksi yli-innokas autokauppias puhui tyhmiä, ja muutama ikävä uutinen kuultiin. Ja sitten maantiellä yhä useammin alkoi näkyä tuttu irvistys turhan lähellä roikkumassa. Kun auto meni ohi, se osoittautui kaikkea muuta kuin mallistoksi, jolla Frank Martin ajelisi. BMW-kuskeja solvattiin ennen yhtä kovasti kuin Audi-miehiä, mutta minusta pitää olla jotain suhteellisuudentajua. Onhan BMW:llä sentään Z1 ja 635i. Lapsellista, mutta niin totta.
Erinomainen kuva ja iskevä ääniraita. Ei ekstroja. (PS)