Naisen seksuaalisuutta suuressa monimuotoisuudessaan hahmottava Venus on mykistävä tarinakollaasi, terävä pisto naisen ihonalaiseen maailmaan.
Naisen seksuaalisuutta suuressa monimuotoisuudessaan hahmottava Venus on mykistävä tarinakollaasi, terävä pisto naisen ihonalaiseen maailmaan. Tanskalais-norjalainen haastatteludokumentti tuo lähikuvaan laajan joukon nuoria aikuisia naisia, luovuttaen puheenvuoron kokijoille itselleen. Elokuvantekijä-ääni vaimennetaan, lopputulos on puhujiensa näköinen. Naisten seksuaalisten kokemusten kiemuroihin ei maalailla ulkokultaa värikynillä, elokuva on kuvattu tyhjässä huoneessa valkokangasta vasten. Tila on luotu henkilökohtaisten tunnustusten pyhäksi alttariksi.
Dokumentti on pakottamatta syntyvä päiväkirjan salaisimpien tunnustusten ääniraita, sensuellista ja suppeasta esitysmuodostaan huolimatta suorasanainen ja rönsyilevän moniulotteinen. Toimistotuolille istutaan erilaisista lähtökohdista. Toinen on vasta seksikokemustaipaleen ensimetreillä, toisella petikumppanien määrä yltää jo numeraaleihin, joissa yhteenlasku on loppunut. Yhdistävä tekijä on silti hämmentävän samankaltainen.
Kameraan tuijottaa joukko puhdasta seksuaalisuutta sykkiviä nuoria naisia. Ääntä yhdistää aiheen lähestymisen kokonaisvaltainen analysointi sekä herkkä lähestymistapa. Tapa, josta maskuliinisempi sukupuoli kykenee vain haaveilemaan. Samassa, miesäänen puuttumisesta huolimatta — tai paremminkin siitä johtuen — Venuksen naiset pitävät sivulauseissaan melkoisen oppitunnin vastakkaisen sukupuolen seksuaalisista mieltymyksistä aina lapsellisuuksiin asti.
Nuorten naisten riisuessa elokuvan lopuksi vaatteitaan, paljastaessaan erimuotoisia vartaloitaan suurelle yleisölle, havainnollistuu konkreettisesti fyysisen riisumisen merkityksettömyys. Kaikki tähdellinen on riisuttu sanoin ja elein. Lea Glob ja Mette Carla Albrechtsen onnistuvatkin elokuvassaan tehtävistä vaikeimmassa. Katsoja pakotetaan unohtamaan perinteiset kauneusihanteet. Venus viivyttelee naisten kasvoilla ja vartaloissa, sanoissa ja tunteissa, viisaudessa ja hölmöydessä. Lopulta katsoja näkee perinteiset kauneusihanteet merkityksettöminä, aistien jokaisen naisen yhtä kauniina, seksuaaliset mieltymykset yhtä arvokkaina.
Elokuva nähdään Docpoint-festivaaleilla kolmessa näytöksessä tammikuun lopussa 2017. (VA)