Aki Kaurismäen uhkailut eläköitymisestä olivat höpöhöpöpuhetta.
Aki Kaurismäen uhkailut eläköitymisestä olivat höpöhöpöpuhetta. Nykyinen maailmantilanne on pakottanut valveutuneen elokuvantekijän takaisin työmaalle. Maahanmuutto-ongelmiin keskittyvän Satamakaupunki-trilogian toinen osa, Toivon tuolla puolen, valmistui sopivasti, keskustelun velloessa kuumimmillaan.
Älkää ymmärtäkö väärin. Minä rakastan Aki Kaurismäen tyyliä. Pelkistettyjä lavasteita, huolellisesti rakennettuja ja valittuja miljöitä. Esitystaiteen lakoniaa, yksinkertaisia tarinoita, vähäosaisten väkevää puolustamista.
On kuitenkin olemassa tapauksia, joissa taiteentekijän kädenjälki kaikessa tunnistettavuudessaan kohoaa lopputulosta tärkeämmäksi. Ohjaajan tavaramerkki muuntuu kitchiksi, aina naurettavuuksiin asti. Tyylilaji nappaa kuristusotteen tekijästään. Sisäinen normisto rajoittaa elokuvan mahdollisuuksia. Taiteilija muuntuu taidettaan tärkeämmäksi. Pahimmillaan, taiteilija vieläpä uskoo omaan ylivertaisuuteensa.
Toivon tuolla puolen on äärimmäisen itseriittoinen elokuva. Se yrittää näyttää kädestä pitäen ja etusormella osoittaen, kuinka valtiolliset koneistot eivät ymmärrä maahanmuuttoon liittyvää kiperyyttä. Elokuva valistaa valheen keinoin. Holhoova ja alleviivaava ote oksettaa. Lähestymistapa toimisi kenties alakouluikäisiin, kaurismäkeläisen ilmaisun fanikunnalle elokuva on kuitenkin paksua velliä. Suomalaisen oikeusjärjestelmän suorittamat, lähes arjalaisella tehokkuudella lausutut käännytyspäätökset esitetään perusteitta. Perään leikataan Matti Röngän ankkuroima uutispätkä Aleppon pommituksista. Kahden toisistaan irrallisen palasen vilpillinen yhdistelmä on niin sisällöltään kuin toteutukseltaankin Aki Kaurismäen elokuvantekijäuran surullisin ja synkin hetki.
Vakava aihe vettyy joka puolelta. Päälleliimatut kohtaukset typerine vitseineen, ohjaajalle tyypilliset, äkilliset ja perusteettomat musiikkiesitykset repivät rakennetta. Ravintolayrittäjä Wikströmin (Sakari Kuosmanen) ja turvapaikkaa hakevan syyrialaisen Khalidin (Sherwan Haji) reitit yhtyvät typerästi. Esitysmuodon tökeröys imee loputkin mehut tyhjän päälle rakennetusta elokuvasta.
Pitkä elokuva ei voi olla pelkkä tyylipiste. Ei vaikka viivan alla lukisi Aki Kaurismäen nimi. (VA)