Kapteeni Amerikka vie supersankarielokuvat pullein purjein uuteen maailmaan — olkoonkin että Kolumbuksen tai Vespuccin tavoin hänkään ei saavu aivan neitseelliselle maaperälle.
Kapteeni Amerikka vie supersankarielokuvat pullein purjein uuteen maailmaan — olkoonkin että Kolumbuksen tai Vespuccin tavoin hänkään ei saavu aivan neitseelliselle maaperälle. Poikamaisen seikkailuhenkinen ja päähenkilöstään terveesti kiinnostunut elokuva on tuore tuulahdus mättökeskeisten efektisirkusten rinnalla, jollaisiksi useimmat lajityypin edustajat ovat vääjäämättä aina päätyneet.
Elokuva ottaa kooltaan pienen, mutta hoksottimiltaan terävän ja sydämeltään suuren taviksen (tietokoneella kutistettu Chris Evans), josta eliksiirin nauttimisen myötä kuoriutuu vapaan maailman ensimmäinen puolustaja. Tarinan neronleimaus on tehdä keskushahmostaan sankari jo ennen lihasten pumppausta ja trikoiden pukemista, jolloin hahmosta on helpompi välittää. Päähahmon esittely on toki koko ensikevään Kostajat-seikkailua kohti kulkevan elokuvan tehtävä, mutta esittely on nyt hoidettu esimerkillisellä tavalla ilman luennoinin tai toisaalta pikakelauksen tuntua.
Toinen valttikortti löytyy sankarin vastapoolista, jonne on tällä kertaa rekrytoitu tuo elokuvahistorian elinvoimaisin pahuuden ruumiillistuma: natsit. Tarkemmin ottaen kyse on natsien siiven alla kasvaneesta salajärjestöstä, joka on ominut toimintamallit Gestapolta ja asetekenologian George Lucasin imperiumin sotavoimilta. Toisen maailmansodan näyttämöä vasten tämä astelma saa kummasti potkua hyvän ja pahan väliseen kamppailuun.
Lopputuloksena on vetreä toimintaseikkailu, joka toimii pitkälti samassa hengessä kuin vanhat Indiana Jones -seikkailut. Suspension of disbelief, eli epäuskon narikkaan jättäminen on toki pakollista, muttei tällä kertaa mitenkään vastenmielistä. Ikävä kyllä seuraavalla kerralla kapu jättää jo tämän periodin taakseen ja seikkailee nykypäivässä muiden Kostajat-elokuvan supersankareiden kanssa. Mutta ainakin tässä vielä on käsillä tasapainoinen, täysiverinen ja lennokkaan viihdyttävä seikkailu, joka kolkuttelee lakki kourassa Sam Raimin Hämähäkkimiehen, Zack Snyderin Watchmenin ja Jon Favreaun Iron Manin rantamökin ovea. Lopputekstien perässä nähdään vielä teaseri tulevasta Kostajat-elokuvasta.
Toisen maailmansodan aikaan sijoitettu, moderneilla tietokonetehosteilla ryyditetty supersankarielokuva kuulostaa mitä parhaimmalta lähtökohdalta hienolle 3D-elämykselle, ja sitä se onkin. Retroscifi valtaa näyttävästi tilan ja kaikki 1940-luvun Manhattanista, junakaappauksen lumisilla alpeilla ja pakoon liekehtivästä varastorakennuksesta näyttää komealta. Virheettömän hallittu ja upean terävä kuva ottaa kaiken irti teemastaan, ja tilavaikutelma on elegantin jäsentynyt ja uskottava.
Hämmästyttävää kyllä elokuvaa ei kuvattu alunperin 3D:nä, vaan useimpien muiden viimeaikojen 3D-elokuvien tapaan kyseessä on jälkikäteen kolmanteen ulottuvuuteen avattu tuotanto. Muutamassa kohtauksessa tämän ehkä huomaa ihmisten litteytenä (mm. muutama otos alun tanssinumerossa ja myöhemmin sotilaat juoksemassa alas rinnettä) ja taustan litteytenä (mm. väkijoukko kadulla juhlimassa ja lopun lentokonehangaari muutamassa otoksessa - siitäkin huolimatta että hangaari on luotu tietokoneella), mutta valtaosin illuusio on täydellinen. Erityisen komealta näyttävät New Yorkin geometrisille kaduille sijoittuvat tapahtumajaksot, joissa myös ihmiset täyttävät tilansa moitteitta ja liikkuvat uskottavasti syvyyssuunnassa. Tämä on ehdottomasti paras 2D/3D-konversio mitä tähän mennessä on tullut vastaan, ja samalla tapaus, joka pakottaa arvioimaan uudelleen luontaista taipumusta konversioiden vieroksumiseen. Huonot 2D/3D-konversiot ovat edelleen kamalaa katsottavaa, jota kannattaa välttää kuin ruttoa, mutta tämä tapaus antaa uskoa että myös konvertoimalla voidaan luoda näyttävä 3D-elämys.
Äänipuolella häviötön DTS-HD Master Audio 7.1 verryttelee lihaksiaan erityisesti scifiaseiden kautta. Äänimaailma on tilava ja iskevä, mutta musiikkiraita jää asiallisesta tunnelmastaan huolimatta turhan geneeriseksi esitykseksi.
Kahden levyn boksista löytyy sekä elokuvan 3D- että 2D-versiot omilla levyillään. 3D-versio on ekstraton, joten kaikki lisukkeet löytyvät 2D-levyltä. Ekstrojen keskeisintä antia edustaa ohjaajan, kuvaussuunnittelijan ja leikkaaja Jeffrey Fordin rennon puhelias, mutta sisällöllisesti keskinkertainen kommenttiraita. Lisäksi mukana on poistettuja kohtauksia kommentein (6 min.), trailereita ja koosteet puvusta (11 min.), Howling Commandos -sarjakuvasta poimituista apujoukoista (6 min.), aseista (6 min.), Chris Evansin koon muuttamisesta tietokonetehostein (9 min.), Punakallosta (10 min.), sarjakuvan Kapteeni Amerikasta (4 min.) ja tulevasta Kostajat elokuvasta (2 min.). Sokerina pohjalla vielä Kostajat-elokuvan poistetuista kohtauksista käyvä Marvel lyhytelokuva (4 min.). Kaikki ekstrat esitetään HD-muodossa ja osin suomeksi tekstitettynä. (IJ)