Tom Cruise on postapokalyptisen maapallon talkkari, jonka tehtävänä on pitää pumput pyörimässä muiden lajitovereidensa jo kipittäessä kohti Saturnuksen kuuta.
Tom Cruise on postapokalyptisen maapallon talkkari, jonka tehtävänä on pitää pumput pyörimässä muiden lajitovereidensa jo kipittäessä kohti Saturnuksen kuuta. Pilvien yläpuolisessa lasilinnassaan majaileva huoltomies kiertää autioituneita mantuja huoltamassa hajonneita luotaimia, mutta miehen unissa kytee epäilys hänelle syötetyn maailmankatsomuksen säröistä.
Cruisen vakaalla kädellä vetämä scifi-pläjäys on ristiriitainen kokemus. Elokuvan alkupuolisko on huikea pulahdus fantastisen ihmeelliseen, mutta uskottavaan maailmaan, jonka säröt rakoilevat lupaavasti ja toismaalliset vistat uppoavat lujaa. Alku on jopa viiden tähden luokkaa. Puoliväliin asti meno maistuukin upeasti, mutta sitten käsikirjoittaja vetää ammeesta tulpan irti ja ilmava oopera muuttuu kliseiden täyttämäksi scifiksi, josta on tunnistettavissa Wall-e:n, Matrixin, Avaruusseikkailu 2001:n ja lukemattoman muun tulevaisuuden luotaajan vaikutteita. Tämä rappio on harmi, sillä ensimmäinen tunti on varsin koukuttavaa toismaallista ooperaa, jossa yksinäinen korpisoturi kolkuttelee hänelle syötetyn pajunköyden rajoja maukkaasti ja uskottavasti. Alun herättämien odotusten tämä on karvas pilleri purtavaksi.
Mutta kuinka huono voi olla elokuva, jonka katsoo mielellään nyt jo kolmatta kertaa? Nyt kun kliseitä osaa odottaa on vaikea olla ihailematta kuinka elegantisti elokuva niitä pyörittelee. Elokuva ei ole täysin originaali, mutta se on koukuttavan tuore yhdistelmä ja hiottu esitys. Palaset ovat hyviä, kuten unikapselin törmäyksen ympärille rakennettu kohtaus osoittaa, ja jos kliseistä pääsee yli nousee kokonaisuuskin tavanomaisen purukumin yläpuolelle. Elokuva perustuu ohjaajan omaan toistaiseksi ilmeisesti julkaisemattomaan sarjakuvaan.
2K-masteriin pohjautuva 4K ei käytännössä paranna aiemmasta HD-versiosta. Kuva vaikuttaa likimain yhtä erottelevalta molemmilla versioilla. Edes HDR-väritoisto ei nyt juuri lisää nautintoa, vaikka HD-versio jääkin hieman maanläheiseksi ja mattamaiseksi suhteessa 4K:hon. Nautinto tämä kuitenkin on mitä suuremmissa määrin, mutta ei 4K-elokuvan referenssitapaus. Sisällöllisesti anti saa haukkomaan henkeään. Vaatetuksen tikit ovat terävät, laitteiden pinta ja liitokset yhteensointuvia kuin Applen mainoskuvissa konsanaan ja kaikki on viimeistä piirtoa myöten luontevaa. 4K-mittapuulla jälki on hieman pehmeää, mutta ei koskaan häiritsevissä määrin.
Ääniraita on Vangeliksen mieleentuovan M83:n musiikkin siivittämänä niin ikään täydellistä scifiä. Dialogi soljuu odotetun välittömästi ja tunnelma on katossa niin korpioopperaa virittelevissä maisemaotoksissa kuin konetulen puhuessa. Napakka ääniraita on nyt taltioitu Dolby Atmos -muodossa. Ääniraita vaikuttaa likimain yhtä iskevältä molemmilla versioilla.
4K-version ekstroissa ohjaaja/käsikirjoittaja Kosinskin ja Cruisen kommenttiraita. HD-levyn ekstroissa lisäksi moniosainen making of (48 min.), poistettuja kohtauksia (4 min.) ja M83:n musiikkiraita koko elokuvalle. Lupsakka kommenttiraita jää hieman referoivaksi, mutta making of sen sijaan on rautainen katsaus tarinan syntyyn, kuvauksiin Islannin jylhässä luonnossa, kuplalennokin suunnitteluun, stuntteihin, tietokonetehosteisiin, musiikkiin ja kaikkeen muuhunkin elokuvan tekemiseen liittyvään. (IJ)