Hyvän fantasaikirjan kuvittamisessa saati elokuvaamisessa piilee suuri riski.
Hyvän fantasaikirjan kuvittamisessa saati elokuvaamisessa piilee suuri riski. Mielikuvitukseen perustuva tarina kun muuttuu kuviksi parhaalla mahdollisella tavalla lukijan omassa päässä. Kultainen kompassi onnistuu tässä suhteessa odotuksia paremmin.
Philip Pullmanin Universumin tomu –trilogian ensimmäinen osa (His Dark Materials – Northern Lights, 1995) iski ilmestyessään fantasiagenren ytimeen kuin adrenaliinipistos, jota ei oltu Tolkienin jälkeen koettu. Elokuvaversiota kypsyteltiin pitkään. Odottelu kannatti. Toiminta toki laukkaa melkoisella vauhdilla, joka vie veronsa.
Käänteismaailmoissa ei sinänsä ole ollut uutta sitten Narnian, mutta Pullman pystyi loihtimaan maailman, joka ihmetytti, kummastutti ja innosti.
Tyttösankari Lyra eli etäisesti Oxfordia muistuttavalla campuksella ja joutui hurjaan seikkailuun kylmässä Pohjolassa, jossa suomalaiset noidat lentelivät ja panssarikarhut karjahtelivat.
Kirjan tapaan myös elokuva toimii kahdella tasolla. Lapset voivat nauttia tavallista jännittävämmästä seikkailusta, kun vanhemmat ihastelevat kulturelleja viittauksia John Miltonin Kadotettuun paratiisiin ja teologisfilosofisiin pohdintoihin. Harva menestyselokuva on näin avoimen ateistinen. Kyytiä saa varsinkin katolinen kirkko, mutta vilahteleepa kuvastossa hyvin castromainenkin hahmo (Christopher Lee). Totalitärismi on tulilinjalla ulkoisesta muodostaan riippumatta.
Kultaisen kompassin omaperäisen oivallus on daimoni. Rinnakkaismaailman ihmisten vierellä kulkee elänhahmo, eräänlainen sielun tai alitajunnan symboli. Kun ihminen kuolee, daimoni menehtyy myös. Ihmisen kokema välittyy myös daimonin eleisiin ja tunteisiin. Kun lapsi kasvaa aikuiseksi, daimoni ei voi enää vaihtaa olomuotoaan. Daimonit toimivat kirjassa loistokkaasti, mutta elokuvassa niiden käyttö jää turhan heiveröiseksi. Sitä vastoin panssarikarhu Iorik Bernison (äänenä Ian McKellen) elää ja hengittää.
Itse elokuva nimi tulee kellopelistä, joka kertoo vastauksia, jos niitä osaa tulkita. Lyra osaa, ja joutuu tutkimaan salaperäisen tomun arvoitusta. Tomu symboloi menetettyä viattomuutta ja perisyntiä. Tarinan toinen teema on kuvata isyyden ja äitiyden ikiaikaista voimaa.
On mielenkiintoista nähdä, miten trilogia jatkossa etenee. Toinen osa, Salaperäinen veitsi (The Subtle Knife, 1997), vie Lyran oikeaan maailmaamme. Mutta kolmas osa Maaginen kaukoputki (The Amber Spyglass, 2000) on jo perin metafyysinen matka Miltonin, William Blaken ja Danten helvetin teemoihin.
Audiovisuaalisesti ei kahden levyn DVD jätä mitään sattuman varaan. Kuvallisessa ilmaisussa otetaan vaikutteita viktoriaanisesta kuvastosta ja animesta. Varsinkin ääniraitoihin on satsattu. On edelleenkin poikkeuksellista, että levylle tallennetaan aito kuuden kanavan DTS-raita. Se on vieläkin harvinaisempaa, että mukana on myös EX-raita. Molemmat erottelevat tyylillä, paineella ja monimuotoisesti. Ekstroissa kommenttiraita ja yli 2,5 tuntia dokumentteja. (PS)