Kahdessa viikossa kokeellisella 3D-kalustolla kuvattu dokumentti jääkarhuista ei yllä sen enempää parhaiden IMAX 3D -dokumenttien tilakuvaan kuin parhaiden 2D-luontodokumenttien loistoon.
Kahdessa viikossa kokeellisella 3D-kalustolla kuvattu dokumentti jääkarhuista ei yllä sen enempää parhaiden IMAX 3D -dokumenttien tilakuvaan kuin parhaiden 2D-luontodokumenttien loistoon. Osaamisesta tämä ei välttämättä ole kiinni sillä ohjaaja Adam Ravetch työskenteli freelancerinä myös BBC:n huikeassa Planeettamme Maa -sarjassa — joka jo kertoikin kaiken tämän dokumentin asiasisällön ja vieläpä komeammassa kuosissa.
Tällä kertaa Ravetch ja kumppanit joutuivat eniskosketuksiin 3D-tekniikan kanssa, joten ehkäpä uuden opettelu on vienyt huomiota muilta osa-alueilta. Nyt kuva-aineisto paljastaa virheensä, asiasisältö tuntuu muiden aiheesta tehtyjen dokumenttien toistolta, juonnot jäävät kuivakiskoiseksi hypetykseksi eikä hyvin vajavaiseksi jäävä tilakuvakaan lisää riittävästi mielenkiintoa. Suuriin odotuksiin nähden tämä on valtaisa pettymys, mutta tiimiltä on luvassa lisää 3D-dokumentteja, joten ehkäpä anti tästä vielä paranee.
Suhteessa aiempiin 3D IMAX -dokumentteihin kuva näyttää hyvin keinotekoiselta, vaikka dokumentti kyllä kuvattiin 3D-kalustolla. Kuvauksissa käytettiin tekijöiden itsensä kokoamaa järjestelmää, johon kuului mm. kaksi Element Technican Pulsar Neutron 3D -kameratelineeseen sovitettua Sonyn HDC-P1 kameraa. Tallennus tehtiin kannettavilla AJA Ki Pro tallentimilla suoraan häviöllisessä Apple ProRes 422 -formaatissa.
Muutama otos jääkarhusta ja mursuista polskuttelemassa Hudsonin lahdessa näyttää tilakuvaltaan uskottavalta, mutta suuri osa annista latistuu rakeisen filmimäiseksi 2D-luontokuvaksi. Luontodokumentille pitää toki antaa paljon anteeksi vaikeiden kuvausolosuhteiden johdosta, mutta tässä kuva on lopulta luvattoman heikko ja pakkausartefaktienkin kuormittama edustaakseen tuoretta teräväpiirtokuvaa. Parhaimmillaankin kuvaa vaivaa lievä luonnoton hehku ja tilakuvan voimakas karkeajakoisuus.
Ekstroissa poistettuja ja pidennettyjä kohtauksia (10 min.) sekä itse elokuvaa kinnostavampi lyhyt katsaus elokuvan tekemiseen (14 min.). (IJ)