Coenin elokuvantekijäveljekset olivat 1990-luvun alussa jo vakiinnuttamassa omituista asemaan Hollywoodissa.
Coenin elokuvantekijäveljekset olivat 1990-luvun alussa jo vakiinnuttamassa omituista asemaan Hollywoodissa. Barton Fink ilmestyi, kun he pitivät toistaa jalkaa independent-osastolla ja toisella tapailivat isoja budjetteja.
Barton Fink ei ehkä ole kestänyt aikaa yhtä hyvin kuin esikoinen Blood Simple tai edeltäjänsä Miller’s Crossing. Edelleen se kuitenkin puolustaa paikkaansa katsojasta riippuen kafkamaisena vieraantumistarinana, Hollywood-parodiana, hallusinatorisena sairauskertomuksena tai makaaberina komediana.
Fink (John Torturro) lähtee Broadway-hittinsä jälkeen vastahakoisesti käsikirjoittajaksi Hollywoodiin. Intellektuellille isketään kaikkea muuta osuva tehtävä kirjoittaa jo mykkäfilmien aikana tosimiehen esikuvaksi nousseelle Wallace Beerylle painielokuva.
Mies alkaa seota ja harhat muuttavat todellisuutta. Hullu filmipomo, juoppo ikonikirjailija, salaperäinen naapurihuoneen myyntimies (John Goodman) ja valokuvan rantatyttö sekoittavat päähenkilön pakan niin, ettei siitä saisi hyvää kättä edes korttihuijari. Coenin elokuvista tässä on eniten vivahteita toisen uniennäkijän, David Lynchin, virityksiin. Pirullista on se, että Coenit eivät vedä niin paljon yli, että katsoja pääsisi helpolla miettiessään, mistä oikein on kyse.
Keskitason kuva ja ääni. Ekstroissa kuvagalleria, traileri, triviaruutuja, biografiat ja filmografiat. (PS)