Nihilistisen filosofian mukaan kaikki on bisnestä aina elottomasta luonnosta eläimiin ja ihmisiin.
Nihilistisen filosofian mukaan kaikki on bisnestä aina elottomasta luonnosta eläimiin ja ihmisiin. Luonnossa voittaa usein vahvin, mutta ei aina, sillä sopeutuvin on sitkein. Kun työväki ja palkanmaksaja käyvät työehtosopimusneuvotteluja, edellinen käy kauppaa jälkimmäisen kanssa. Jopa parisuhde on hyvin kätkettyä bisnestä, jossa toki käytetään myös henkistä ja ruumillista valuuttaa aidon kahisevan sijaan.
Tätä näkemystä kuvastavat erityisen hyvin Donald E. Westlaken salanimellä Richard Stark kirjoittamat kymmenet Parker-romaanit.
Parkeria on kuvattu menestyksellisesti jo aiemmin (varsinkin Boormanin Tappajan jäljet/Point Plank, 1967), josta veteraaniohjaaja Hackfrodin Parker jää taiteellisislta ansioiltaaan, mutta toiminta, dynaamisuus ja käsikirjoituksen iskevyys eivät jätä toivomisen varaa.
Jason Statham on turhan brittiläinen rooliinsa, mutta sympaattisena näyttelijänä hän ottaa aika hyvin omakseen murtovarkausspesialistin roolin. Parker poikkeaa kaikista stereotypioista siinä, että hän on eräänlainen jeesushahmo rahanlainaajien temppelissä. Hän tappaa armotta kaikki vastustajansa, mutta huolehtii oikeudenmukaisista saaliinjaoista ja sivullisten turvallisuudesta. Tätä hahmoa kaivataan juuri nykypäivänä, kun pinokkionnenät kasvavan kaikkien kasvoihin niin talossa kuin puutarhassa.
Tarina perustuu romaaniin Flashfire (2000) ja se kertoo huvipuiston ryöstöstä alkavasta kovasta välienselvittelystä Chicagon mafian kanssa. Parker saa tappajat peräänsä ja joutuu huomaamaan hyökkäyksen olevan paras puolustus.
Laadukas kuva ja ääni. Ekstroissa 18 min. dokumentit. (PS)