Suuren mittaluokan draama seuraa kolmen veljeksen tietä kotifarmilta Montanasta ensimmäisen maailmansodan taistelukentille ja takaisin kotiin menetyksen, rakkauden ja ristiriitojen riuduttamana.
Suuren mittaluokan draama seuraa kolmen veljeksen tietä kotifarmilta Montanasta ensimmäisen maailmansodan taistelukentille ja takaisin kotiin menetyksen, rakkauden ja ristiriitojen riuduttamana. Erinomaisen näyttelijäkaartin vetämästä ja tunnelmallisen musiikkiraidan säestämästä elokuvasta ei draama tai saippuamaisia käänteitä puutu, mutta genreen erikoistuneen ohjaajan käsissä soppa pysyy maukkaana. Näin siitäkin huolimatta, että elokuva käynnistyy kunnolla vasta ensimmäisen puolen tunnin jälkeen.
Sakean sentimentaalisten eeposten kokkina kunnostautuneen Edward Zwickin uralla "Intohimon tuulet" edustaa "Viimeisen Samurain" ohella sitä siirappisinta tuotantoa, joka tipahtaa kutakuinkin samaan sarjaan kuin Bruckheimerin Pearl Harbor. Näissä epäreilujen vastoinkäymisten ja vahvojen, mutta haavoittuvaisten sankarien ympärille rakentuvissa tarinoissa on juuri sopiva annos fatalismia ja romantiikkaa elämyksellisen elokuvakokemuksen luomiseksi. Näistä elokuvista joko pitää tai niitä vihaa.
Kovin kauas eivät miehen muutkaan pääelokuvat — tahritun everstin hyvityksestä ja yksittäisen urheuden tunnustamisesta kertova "Tulikokeessa", Puolan vastarintaliikkeestä kertova "Uhma" ja veritimanttien ympärille rakentuva "Blood Diamond" — tästä kaavasta poikkea. Yhdysvaltain sisällissodan aikaisesta mustasta komppaniasta kertovassa "Glory":ssä Zwickin sokeri sen sijaan kiehui yli.
Hallittu filmimäinen kuva on visuaalisesti hiottu, mutta teräväpiirtokuvana vain toimivaa keskikastia. Kauttaaltaan vähintään hieman pehmeä kuva valahtaa tummissa otoksissa tukkoiseksi ja myös kohina on paikoin havaittavaa. James Hornerin suurten eeposten henkeen säveltämä musiikkiraita on upeaa kuunneltavaa ja maailmansodan taistelut leviävät mukavasti tilaan.
Ekstroissa kaksi hyvää tietopitoista kommenttiraitaa (ensimmäisellä ohjaaja ja Pitt, jälkimmäisellä kuvaaja John Toll ja tuotantosuunnittelija Lilly Kilvert), poistettuja kohtauksia, mainoshenkinen esittelykooste ja lyhyt kooste lavasteista. (IJ)