Ennen oli huippuohjaajia ja –näyttelijöitä.
Ennen oli huippuohjaajia ja –näyttelijöitä. Nykyään vähemmän. Katsomo se vasta syyllisiä viliseekin, kun elokuvataide kolkuttelee kiskoilla sivuraiteille.
Tällaisia ajatuksia herättää elokuva Juna. Suoraviivaisen jännityksen ja yhteiskunnallisen eetoksen yhdistäjänä mestariksi kehittyneen John Frankenheimerin käsissä on jännittävä ja persoonallinen käsikirjoitus. Kun näyttelijäkaarti on aikansa parasta ryyditettynä parilla legendalla (mahtava Michel Simon), katsoja kiittää.
Pari päivää ennen Pariisin vapautusta taiteentuntija eversti von Woldheim (kiihkeän uskottava, aina briljantti Paul Scofield) päättää kuskata ranskalaisten “rappiotaiteen” aarteet (Degas, Renoir, Picasso, Lautrec, Gauguin…) junalla Saksaan. Vastarintaliikkeen miehet valtionrautateillä saadaan vakuutetuksi lastin tärkeydestä. Harmaiden aivosolujen lisäksi tehtävä vaatii kymmenittäin kuolonuhreja. Lopulta tehtävä jää yhden miehen harteille. Liikennepäällikkö Labiche (Burt Lancaster) ei anna periksi, vaikka ei taiteesta mitään ymmärräkään.
Ei-anamorfista eurolaajakuvaa on hankala sommitella ruudulle sen vääristymättä ilman, että mustat palkit kiertävät koko kuvaa. Mustavalkokuva näyttää välillä hyvin tarkalta, mutta välillä sitä häritsevät kuvan juuttuminen, muut häiriöt ja aliasing-ilmiö. Ihan katsottava tämä kuitenkin on. Ääniraita soi selkeästi. Ei ekstroja. (PS)