Stephen Kingin esikoiskirja oli vielä kapoinen kooltaan, mutta painava asialtaan, mikä muuttui nurinniskoin myöhemmin.
Stephen Kingin esikoiskirja oli vielä kapoinen kooltaan, mutta painava asialtaan, mikä muuttui nurinniskoin myöhemmin. De Palman elokuvana tämä on kuitenkin tukevinta koko ohjaajan uralla. Tekijämiehet osaavat harvinaisella hienovaraisuudella kuvata puberteettiin siirtyvän tytön aistimuksia.
Elokuva ei ole vanhentunut juuri lainkaan, päinvastoin. Yhdysvaltalaisia bullie-kliseitä on pidetty elokuvien liioitteluina, mutta niinhän se lienee, että kaikkinaisen kilpailun täyttämä yhteiskunta on armoton päiväkodista työelämään. Sama meno on imaistu suomalaisiinkin seuraleikkeihin. Olemme hyvä kasvualusta kaikenlaiselle mielivallalle, koska kansanluonteen perinteisiin ei kehu ole kuulunut, ja heikko itsetunto taitaa olla kansallisominaisuus. Siksi elokuvaan on helppo samastua meilläkin, kun koulukiusaaminen ja elokuvaan kuuluva hullu uskonnolisuus peilautuu mielenkiintoisesti keskusteluun vanhoillislestadiolaisten perisynneistä. Liikkeen saarnamiehet tätä tuskin katsovat, mutta luulen keski-ikäistyneiden kauniaislaisten koulukiusaajien tuntevan piston sydämessään.
Nyttemmin ihmettelen sitä, miten ohjaaja Brian De Palma pystyi kuvaamaan kokonaista alastonta tyttöluokkaa alun suihkukohtauksessa aikana, jolloin frontal nudity oli perin no-no Hollywoodissa. Hän halusi shokeerata ja pystyi siihen. Myös Hitchcock-maneerit olivat mukavasti hallinassa. Lainat ja kunnianosoitukset tuntuvat tyylikkäiltä.
Stephen Kingille elokuva merkitsi paljon. Carrie ei ollut mikään bestseller vuonna 1974. Sellaiseksi se nousi vasta myöhemmin.
Carrien videokuva ei ole koskaan ollut niitä tarkimpia. Tätä kuvattiin herkälle filmille luonnonvalossa mahdollisuuksien mukaan. Rakeet kuuluvat siten asiaan. Ero on vanhaan SE DVD-laitokseen verrattuna aika vähäinen. Uusi ääniraita kuulostaa DVD:llä luonnolliselta. BD-ajalle se soi aika kapealla sektorilla. Ekstroissa on 91 minuutin dokumentit ja kaksi traileria. (PS)