Tom Hanks Oscarilla palkitussa roolissaan AIDS:iin sairastuvana huippuasianajajana, joka haastaa entisen työnantajansa oikeuteen tuntiessaan tulleensa erotetuksi täysin aiheetta.
Tom Hanks Oscarilla palkitussa roolissaan AIDS:iin sairastuvana huippuasianajajana, joka haastaa entisen työnantajansa oikeuteen tuntiessaan tulleensa erotetuksi täysin aiheetta.
Elokuva AIDS:sta ja homoseksuaalisuudesta, mutta ennen kaikkea periaatteista. Elokuvassa ei pohjimmiltaan ole kyse homoudesta tai edes siitä, olisiko Hanksin hahmo voinut jatkaa vielä sairastuttuaankin ammatissaan – oikeudenkäynnin aikainen jatkuva sairastelu osoittaa varsin kiistatta ettei olisi – vaan siitä, että hänet erotettiin tekaistuin perustein. Tässä mielessä elokuvalle voi olla vain yksi loppuratkaisu – kuten onkin.
Tarina ei varsinaisesti tuo mitään uutta lukemattomiin televisiota varten tehtyihin lajikumppaneihinsa nähden, mutta Hollywoodin päänavauksena se on kuitenkin merkittävä. Kunniamaininnan ansaitsee ohjaaja Jonathan Demme (mm. Uhrilampaat), joka osaa kiertää kaukaa monet dramaturgiset miinat ja mm. siirappisen dialogin.
Muissa rooleissa Denzel Washington Hanksin lakimiehenä ja Antonio Banderas hänen rakastajanaan.
Ikäisekseen mainio kuva on vakaa, luonteva ja miellyttävän jäsentynyt. Jälki on kauttaaltaan hitusen pehmeää ja väristoistoltaan vettyneen maanläheistä, mutta kaikki tämä tuntuu tarkoitukselliselta.
Ääniraita soljuu kauniin puhtaasti olipa sitten kyse aarioista, Bruce Springsteenin nimikappaleesta ”Streets of Philadelphia” tai oikeussalin sananpeitsen taittamisesta.
Ekstroissa juontamaton dokumentti ”One foot on a Banana Peel, the Other in the Grave” (79 min.) AIDS-potilaiden elämästä, erinomainen making of (58 min.), alkuperäinen making of -kooste (6 min.), hyvä sarja poistettuja kohtauksia (11 min.), Denzel Washingtonin hahmon TV-mainos, Streets of Philadelphia -musiikkivideo, traileri ja B-kamerakuvaa protestistikohtauksesta (4 min.). (IJ)