”Ellen olisi ollut niin rikas, minusta olisi voinut tulla jotain.
”Ellen olisi ollut niin rikas, minusta olisi voinut tulla jotain. Olosuhteet huomioon ottaen pärjäsin aika hyvin.”
Näin sanoi Charles Foster Kane 1929. Toki kuvitteellisesti.
Vuosi pari sitten tuntui kummalla asua San Franciscon Fairmont-hotellissa ja käyttää samaa hissiä, jonka Orsen Welles sattumalta jakoi William Randolph Hearstin kanssa. Kumpikaan ei kuulemma sanonut sanaakaan.
Lehtimoguli Hearst ei toki ole Citizen Kanen selittäjä, maaginen sana Rosebudin tapaan, joka yksioikoisesti paljastaisi suuren mysteerin. Elokuva on ennen kaikkea kertomus siitä, kuinka hienoinkin, moraalisin ja idelogisin murtuu vääjäämättä. Alussa kaikki on hyvin, mutta takaisin alkuun on mahdontonta päästä. Elokuva on perin freudilainen, mutta täyttää hyvin keittiöpsykologisen tarpeen. Kaikki aikuisuuden kieroumat juontuvat lapsuuden traumoista. Samalla näkökulmaa voi pitää yhtenä versiona Miltonin Kadotetusta paratiisista. Emme menettäneet Eedeniä, vaan lapsuuden viattomuuden.
Kriitikkoäänestyksissä maailman parhaaksi elokuvaksi kaikkein useimmin valittu Citizen Kane oli aikanaan merkittävä ennen kaikkea mullistavan kuvaustekniikkansa vuoksi. Jännittävät kamerakulmat muuttivat paljon muunkin populaarikulttuurin visuaalista ilmaisua. Samalla elokuva tarjosi yleispätevän ja aikaa kestävän kuvauksen vallasta.
Uusimmalla katselukerronnalla arvostaa klassikon moni-ilmeisyyttä. Se on raportti, elämänkerta, mysteeri, draama ja parodia. Kaiken lisäksi paljon hauskempi parodia kuin maine antaisi odottaa.
Tämä ei ole koskaan näyttänyt tai kuulostanut yhtä hyvältä. Kuvan tarkkuus on jopa huikea ensimmäiseen Future Filmin DVD-versioon verrattuna. Myös Atlanticin DVD-laitos on hyvälaatuinen. Ei ekstroja. (PS)