Synkkäsieluinen tarina miehestä, joka vaimo ja tytär kyydissään kiitää öisen Teksasin läpi kohti helvettiä.
Synkkäsieluinen tarina miehestä (Jake Gyllenhaal), joka vaimo ja tytär kyydissään kiitää öisen Teksasin läpi kohti helvettiä. Tarina avautuu tapahtumien pohjalta kirjoitettua kirjaa lukevan galleristin (Amy Adams) kautta. Se ovatko tapahtumat faktaa vai fiktiota, tai mikä elokuvan kahden maailman välinen suhde on, muodostuu elokuvan suureksi arvoitukseksi.
Tarina tarinassa -rakenteella avautuva trilleri asettaa öisen välikohtauksen ja sitä seuraavan oikeuden etsinnän omalle aikajanalleen ja kirjan lukemisen sekä kirjailijan ja galleristin suhteen toiselle aikajanalle. Alusta asti on selvää, että kaksi janaa kietoutuvat lopulta tavalle tai toisella yhteen, ja siinä missä toinen vie onnesta tuhoon voi toinen löytää polun epätoivosta iloon. Tai sitten ei.
Lopputuloksena on osittain toimiva elokuva, joka taitaa vatsanvääntämisen häiritsevästi, mutta ei lopulta oikein osaa yllättää valinnoillaan tai päätellä lankojaan elegantisti. Siteet elokuvan kahden maailman välillä ovat osin näppärän alitajuisia ja osin pelkästään helppoja kikkoja, mutta nämä tarjoavat paljon pureksittavaa mysteerin ratkomiseen. Kun viimeinen ommel jää huteraksi tuntuu moni aiemmistakin linkeistä ylipohditulta.
Kokonaisuus maistuu lopulta elokuvafestivaaleille räätälöidyltä teokselta, joka on kaunis ja kokeileva, mutta tarinana kliseinen ja ontuva. Malliesimerkki tästä tarkoitushakuisuudesta ovat elokuvan järkyttävät alkutekstit, joiden jälkeen bondien alkusekvensseihin on vaikea suhtautua entiseen tapaan.
Upea kuva on terävä, vakaa ja väritoistoltaan huoliteltu. Hetkittäin komea musiikkiraita hakeaa kaikuja menneiden vuosien bondeista, mutta kääntää nämä toismaallisen trillerin suuntaan. Audiovisuaalinen kuosi on komea. Ekstroissa kooste elokuvan synnystä (11 min.). (IJ)