Zoe Saldana on kolumbialainen pikkutyttö, joka menettää vanhempansa rikollisten välisessä kahnauksessa ja päättää pyhittää elämänsä kostolle.
Zoe Saldana on kolumbialainen pikkutyttö, joka menettää vanhempansa rikollisten välisessä kahnauksessa ja päättää pyhittää elämänsä kostolle. Vuosia myöhemmin neuvokkaasta tytöstä on kasvanut sedän hoivassa kylmäverinen tappaja, joka pyrkii yhä määrätietoisemmin päämääräänsä.
Luc Besson tulkitsee uudelleen klassikkoteostaan Tyttö nimeltä Nikita, joka tässä saa Fast & Furious -käsittelyn. tuloksena on räväkkä, komea ja iskevä, mutta ei aivan uskottava elokuva. Virheettömästi tyylitelty elokuva sortuu uskomattomalta tuntuviin ylilyönteihin pikkutytön vetäessä parkour-tyyliin pakoon takaa-ajajiaan, liftatessa vieraan maan halki setänsä luokse ja sedän opettaessa tappajan filosofiaa kadunkulmassa — eikä uskottavuutta edistä myöskään korppupaikaan sujahtava SIM-kortti tai kännykkäkameralla otetun kuvan räjähtävä tehokaan. Nämä ovat pieniä esimerkkejä, mutta näistä muodostuva kokonaisuus on kuin yksi pitkä roolipelisessio ilman minkäänlaisia todellisuuden asettamia rajoitteita. Pokerinaama on hyvin peruslukemilla, mutta yksityiskohdat eivät kestä tarkastelua. Kun tästä kuitenkin pääsee yli voi rullaavista tapahtumista ja silmäkarkista nauttia. Tempo tosin hidastelee paikoin vakavammankin elokuvan edestä, mutta suvannot ovat silti lyhyitä.
Visualisesti tämä on jo aivan alun ilmakuvistaan lähtien namupala, ja myöhemminkin monenlaiset miljööt Bogotan virkaa toimittavasta Meksikosta Yhdysvaltain Illinoihin asti haitankkeineen, palmuineen ja ränsistyvine sivukatuineen piirtyvät hulppeasti. Kuva on terävä, komean värikylläinen ja kaikki mustan tasoa myöten tuntuu olevan taiteellisesti kohdallaan. Erottelevuutta voisi olla enemmänkin, sillä nyt jälki on monin paikoin hieman typistettyä, mutta kuitenkin teknisesti tasokasta. Äänipuolella tehosteet toimivat sulavasti, mutta musiikkiraita on erikoisesti jätetty lähes ambienttiraidan tasolle.
Ekstroissa puhelias ja perusteellinen ohjaajan kuvakuvassa-kommenttiraita, vähävillainen making of (26 min.) ja animoituja storyboardeja (9 min.). Ekstrojen parasta antia on kiistatta kommenttiraita, joka yllättäen vaikuttaisi puuttuvan elokuvan jenkkiversiosta. (IJ)