Mekaanisen kylmäkiskoinen ja kikkaileva tiivistelmä Tolstoin Anna Kareninasta.
Mekaanisen kylmäkiskoinen ja kikkaileva tiivistelmä Tolstoin Anna Kareninasta. Näytelmän ja elokuvan välistä rajavetoa rohkeasti häivyttävä elokuva käyttää leikkijunia oikeiden tilalalla, koreografioi lavasteiden vaihdokset ja liikuttaa tapahtumia vuoron perään oikeissa miljöissä, lavasteissa ja lavasteiden takana. Omintakeinen ajatus toimii hetken yllättävänä tutkielmana, mutta tukahduttaa pian hahmonsa ja tarinansa elottoman patsastelun jalkoihin. Tiukalle viritetty soittorasia ei vain anna tarinansa hengittää.
Yltiötyylitelty toteutus voisi olla hieno lisäkerros elävän keronnan ja vetoavien hahmojen päälle, mutta nyt pinnan alla ei tunnu olevan yhtikäs mitään. Musiikki pauhaa, hahmot sätkivät ja sekä tapahtumat että miljöt vaihtuvat puhurin lailla, mutta katsojana on hyvin vaikea välittää mistään.
Levyn ekstroissa ohjaaja Joe Wright kertoo aikoneensa ensin tehdä perinteisen suurenluokan periodidraaman, mutta vierailtuaan kuvauspaikoilla Venäjällä ja kuultuaan, että tarina on kuvattu kyseisillä paikoilla jo puolentusinaa kertaa päätti hän yrittää jotakin uutta. Ratkaisu löytyi uudesta kokeellisesta kuosista, johon kuului teatraalisuuden mukaan heittäyttyminen ja turhan yksityiskohdista nipottamisen unohtaminen.
Suuren mittaluokan periodidraamaa odottava järkyttyy varmasti näkemästään. Iso osa tapahtumista sijoittuu yhteen tilaan, jota somistetaan aina hieman eri tarkoituksiin. Näyttämön voi ajatella elokuvan maailman kiintopisteeksi, mutta lopulta jälkimauksi jää vain metatason kikkailua, klaustrofobiaa ja jopa penninvenytystä. Myönnettävä silti on, että teatterin ja elokuvan mikstuura on nin harvinaislaatuinen keitos, että tähän voinee myös ihastua tulisesti. Virkistävän erilainen tämä on, mutta se ei tee tästä hyvää elokuvaa.
Erinomainen kuva ei ole ehdottoman skarppi, mutta visuaalisesti näyttävä ja kiehtovan satumainen. Tehokas, tilava ja hetkittäin suorastaan komea ääniraita lataa tarinaan tunteita, joita näyttelijäsuoritukset ja muu toteutus ei kuitenkaan puolusta.
Ekstroissa asiallinen ohjaajan kommenttiraita, poistettuja kohtauksia (13 min.), timelapse-video päälavasteen muodonmuutoksesta (8 min.) ja napakat pikkukoosteet tarinasta (5 min.), uuden näkökulman hakemisesta Tolstoin filmaamiseen ultratyylitellyn kuosin kautta (5 min.), Keira Knightleystä Annana (4 min.), ohjaajasta kuvauksissa (5 min.) ja puvustuksesta (3 min.). (IJ)