Nuori kamarineito rakastuu Monte Carlon kesässä rikkaaseen leskeen, jonka komeiden raamien ja sulavan käytöksen taakse käytkeytyy mysteeri kuolleesta ex-vaimosta.
Nuori kamarineito (Downton Abbeystä tuttu Lily James) rakastuu Monte Carlon kesässä rikkaaseen leskeen (Armie Hammer), jonka komeiden raamien ja sulavan käytöksen taakse käytkeytyy mysteeri kuolleesta ex-vaimosta. Aika ajoin pintaan töksähtäen nousevat traumat muuttuvat sankaksi vasta kun nuoripari palaa miehen kartanolle Englantiin. Tragedian tapahtumapaikoilla ja kylmän viiltävän seurapiirin keskellä arvoitus alkaa ottaa muotonsa kuin paraskin murhamysteeri.
Afred Hitchcockin samannimisen elokuvan (1940) jalanjälkijä seuraava ja Dame Daphne du Maurierin romaaniin (1938) pohjautuva elokuva on taidokas kerronta klassisesta tarinasta. Vaikka Hitchcockin elokuvan on nähnyt, ja aiempien filmatisointien selättäminen on aina seuraajille vaikeaa, täytyy tällä kertaa todeta, että uusinta on komea ja koukuttava kerronta, joka on uskottavan inhimillinen hurjan tarinansa syövereistä huolimatta.
Working Titlen tuottama ja Netflixin ilmeisesti yksinoikeudella jakelema elokuva ei ole ainoastaan hyvä ajantappovehje, vaan ensiluokkainen elokuvakokemus. Pääosan Lily James istuu rooliinsa Downton Abbeyn tuomilla kannuksilla vaivatta, ja on sekä uskottavan haavoittuvainen että järkkymätön tehtävässään. Tämän aisaparina Armie Hammer on komea korsto, joka on siipensä taittaneena aristokraattina kiehtova kimppu yläluokkaista etuoikeutta, charmia ja väärinkäytösten jättämää tukahdutettua traumaa. Niin ikään Kristin Scott Thomas on hyvä tiukkana taloudenhoitajana, jonka tahtipuikko voisi yhtälailla pyörittää periodidraamaa kuin yliluonnollista kauhujännäriä.
Maailmalla elokuva on saanut keskinkertaisia arvioita, joissa on kyseenalaistettu uuden filmatisoinnin tarve. Tällä kertaa kuosi on niin virheettömän komea, kerronta tahdikkaan pureva ja pääosat rooleihinsa valettuja, että kritiikkiä on vaikea allekirjoittaa. Tarina on kaikessa elegantissa harkitsevuudessaan ajaton, joten miksei tätä voisi kuvittaa uudelleen uudelle aikakaudelle? Varsinkin kun kirjailija du Maurier itsekin joutui aikoinaan vastaamaan brasilialaiskirjailijoiden plagiointisyytteisiin. Tätä taidokkaampaa lopputulosta on mahdoton kuvitella. Ah ja vau.
Pakahduttavan kaunis kuva kylpee yhtälailla Monte Carlon kepeässä paahteessa kuin Manderleyn kartanon prameissa, mutta kalman värittämissä miljöissä. Kuva on vakaa, värikylläinen ja jäsentynyt tavalla, joka on kunniaksi myös viitseliäästi loihdituille puitteille. Soljuvan tasokas ääniraita komppaa niin ikään tunnelmia hyvin. (IJ)