Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Isäni Toni Erdmann

Toni Erdmann 

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2016Kesto: 162 minuuttia
Julkaisija: Future Film 
  
    

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Future Film) ellei toisin mainita.

Elokuva

Eläk­keel­le jää­nyt mu­sii­ki­no­pet­ta­ja Wi­nif­red kai­paa viih­dy­kettä.

Eläk­keel­le jää­nyt mu­sii­ki­no­pet­ta­ja Wi­nif­red kai­paa viih­dy­kettä. Lä­hi­pii­ri ei tar­tu van­han­her­ran huu­mo­rin kou­ke­roi­hin. Vii­mei­nen pia­no-op­pi­las­kaan ei jak­sa har­joi­tel­la.
Te­ko­ham­paat ja huo­nos­ti aset­tu­va pe­ruuk­ki an­ta­vat Wi­nif­re­dil­le uu­den per­soo­nan. Vain son­nus­tau­tu­nee­na voi va­pau­tua ih­mis­vel­voit­tei­den ras­kais­ta vel­vot­teis­ta, ta­sapäi­syy­den pai­no­las­tis­ta.
Isä-tytär­suh­de on ju­mit­tu­nut han­ka­laan ti­laan. Wi­nif­red päättää yllättää tyttä­rensä iloi­ses­ti tämän työ­pai­kal­la Bu­ka­res­tis­sa. Kau­nii­na tar­koi­tuk­se­na lie­nee par­sia ko­koon, mitä par­sit­ta­vis­sa on. Tytär työstää kii­rei­ses­ti so­pi­mus­ta tär­keän asiak­kaan kans­sa. Isän saa­pu­mi­sa­jan­koh­ta on työa­sioi­den ete­ne­mi­sen kan­nal­ta mah­dol­li­sim­man väärä. Var­sin­kaan kun isä ei ole ihan en­ti­sensä.
Isä­ni To­ni Erd­mann ei tar­kas­te­le kas­va­tuk­sel­li­sia epäon­nis­tu­mi­sia, päin­vas­toin kas­va­tus- ja kas­va­misp­ro­ses­si nähdään jat­ku­va­na. Vaik­ka isä pet­ty­neenä ha­vait­see tyttä­rensä kes­kit­tyvän ai­noas­taan uraan­sa, hän ei luo­vu­ta. Wi­nif­red tah­too pak­ko­miel­tei­ses­ti herättää jäl­ki­kas­vus­saan tun­tei­ta, jot­ka van­hem­pi ha­luaa it­sestään tois­tu­van.
Ma­ren Aden elo­ku­van esil­le­pa­no on omi­tui­nen, per­he­suh­ded­raa­ma kä­si­tellään äk­kivääräs­ti tum­mu­van huu­mo­rin kei­noin. Oh­jaa­ja pu­reu­tuu su­ku­pol­vien vä­li­sen ymmär­ryk­sen et­sintäp­ro­ses­siin sur­ku­hu­pai­sin esi­mer­kein, jättäen kat­so­jan tois­tu­vas­ti hämmäs­tyk­sen val­taan. Va­ka­va tee­ma ja näennäis­rea­lis­ti­nen ker­ron­ta ma­ku­loi­daan krei­si­ko­me­dias­ta re­vi­tyllä ku­vas­tol­la ja um­pi­kum­mal­lis­ten koh­taus­ten jat­ku­mol­la. Räi­keä kont­ras­ti te­kee elo­ku­va­ko­ke­muk­ses­ta poik­keuk­sel­li­sen.
Hah­mo­jen mo­niu­lot­tei­suus ja her­syväs­ti muun­tau­tu­va kas­vu­ta­ri­na pe­rus­te­le­vat lä­hes kol­mi­tun­ti­sen ko­ko­nai­suu­den. Sand­ra Hül­le­rin ja Pe­ter Si­mo­nisc­he­kin vä­li­nen suh­de se­lit­tyy lo­pul­ta vain ve­ri­si­teellä.
Isä­ni To­ni Erd­mann häi­rit­see mo­nil­la ta­soil­la, se pu­reu­tuu ihon al­le tois­tai­sek­si mää­rit­te­lemättömäk­si ajan­jak­sok­si. Epäi­li­sin tuon ajan­jak­son ole­van ih­mi­selämän mit­tai­nen. (VA)
27/01/2017

Tekijät

Ohjaaja: Maren Ade
Pääosissa: Sandra Hüller Peter Simonischek
Tarina: Maren Ade

Traileri

Tämä video on ehkä jo poistettu YouTube:sta. Kokeile kuitenkin?

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy