Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Stations of the Cross

Kreuzweg 

Elokuva

K­ris­tuk­sen vii­mei­sistä kiu­sauk­sis­ta on fil­ma­ti­soi­tu kai­ken­lai­sia spek­taak­ke­lei­ta.

K­ris­tuk­sen vii­mei­sistä kiu­sauk­sis­ta on fil­ma­ti­soi­tu kai­ken­lai­sia spek­taak­ke­lei­ta. Sak­sa­lai­sen Diet­rich Brüg­ge­man­nin Sta­tions of the Cross on tuo­re nä­ke­mys mat­kas­ta ris­tin­pai­kal­le. Ta­ri­na tuo Kris­tuk­sen tähän ai­kaan, aset­taa ti­lal­le nuo­ren tytön ja si­joit­taa, yhtä­lail­la kuin Raa­ma­tun ker­to­muk­sis­sa, kes­kel­le us­kon­nol­lis­ta myl­ler­rystä. Siinä missä ikui­sis­sa ta­ri­nois­sa Jee­sus jou­tui tais­te­le­maan us­kon­sa puo­les­ta elämän­mat­kal­laan koh­ti ris­tiä, on nuo­ren Ma­rian tais­te­lu lä­hinnä oman pään sisällä, vah­vas­ti äi­tinsä ja us­kon­lah­kon­sa joh­dat­ta­ma­na. Rak­kaut­ta & Anar­kiaa –­fes­ti­vaa­li esit­te­li tänä vuon­na mon­ta upeaa elo­ku­vaa eri-ikäi­sistä, eri ta­val­la yk­sinäi­sistä nai­sis­ta. Sta­tions of the Cross oli niistä kos­ket­ta­vin.
E­lo­ku­va koos­tuu neljästä­tois­ta osuu­des­ta, jois­ta jo­kai­ses­sa on sel­keä yhtäläi­syys Raa­ma­tun ker­to­muk­siin. Ja­ka­mi­nen ei sinänsä oli­si ol­lut pa­kol­lis­ta, ken­ties oh­jaa­ja ha­lu­si ke­ventää ras­kas­sou­tui­suut­ta pilk­ko­mal­la ja sel­keyttämällä ra­ken­net­ta. Pie­net koo­mi­set piir­teet tuo­vat kai­vat­tua ke­peyttä. Osa koh­tauk­sis­ta oli­si kai­van­nut tii­vis­tystä. Ka­me­ra sei­soo kus­sa­kin koh­tauk­ses­sa lä­hes pai­kal­laan, ase­tel­ma on staat­ti­nen, dia­lo­gi joh­taa ku­via. Ku­vat ovat jo­pa pe­lot­ta­van ar­ki­sia, ah­dis­ta­van jo­kapäiväi­siä.
Ma­ria käy sisäistä pai­niaan us­ko­vai­suu­den pe­rus­ky­sy­myk­sien ää­rellä. Hän pun­ta­roi syn­ti­syyttä, saa­den koh­da­ta tuo­mioi­ta niin äi­diltään kuin us­ko­tul­ta seu­ra­kun­tan­sa pa­pil­ta­kin. Syn­tiensä kans­sa Ma­ria on kui­ten­kin yk­sin. Tei­ni-ikäi­sen tytön mie­li on herkkä, ja sääntö­jen nou­dat­ta­mi­nen sekä syn­tien yli­lyövä välttä­mi­nen me­nevät ää­rimmäi­syyk­siin.
An­na ja Diet­rich Brüg­ge­man­nin elo­ku­va on tär­keä ää­nen­nos­to ää­rimmäi­siin vie­dyn us­kon­nol­li­suu­den vai­ku­tuk­ses­ta ih­mi­syk­silöön, eten­kin tämän ol­les­sa hen­ki­ses­ti herkässä iässä. Us­kon­tu­pu­tuk­sen ta­pah­tues­sa it­sel­le tär­keim­pien ih­mis­ten toi­mes­ta, vai­ku­tus yllättää koh­ta­lok­kuu­del­laan. Elo­ku­van äi­ti­hah­mo on ve­det­ty pu­vus­tuk­sen myötä us­kot­ta­vuu­den ra­joil­le, ko­ko lä­hi­pii­rissä pel­koa herättäväk­si ty­ran­nik­si. Uh­ka­ku­va­na elo­ku­van äi­ti­hah­mo edus­taa sil­ti sitä, mitä ympä­ri maail­man tänä ter­ro­ris­min ai­ka­na eni­ten pelätään. (VA)
06/10/2014

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2014Kesto: 107 minuuttia
Julkaisija: Beta Cinema 
  
    

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Beta Cinema) ellei toisin mainita.

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.

Kappas.

Nyt ei näemmä tärppejä löytynyt. Mitä jos tsekkaisit saman genren uusimpia elokuvia?

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy